Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Historia
Tema: Industriella revolutionen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Den industriella revolutionen och dess konsekvenser i Sverige och världen. Grunderna till det moderna samhället.
Kunskapskrav
Provet kopplar till kunskapskraven som inkluderar förmågan att beskriva och förklara centrala historiska händelser, samt att kunna diskutera hur dessa händelser påverkar vår värld idag.
Prov
Faktafrågor
- Vad var en huvudsaklig drivkraft bakom den industriella revolutionen?
- a) Ångmaskinen
- b) Kullager
- c) Tryckpressen
- d) Elektricitet
- Vilken av följande var en viktig uppfinning under den industriella revolutionen?
- a) Telegrafen
- b) Spinning Jenny
- c) Datorn
- d) Bilmotorn
- Vilket land anses vara startpunkten för den industriella revolutionen?
- a) Tyskland
- b) Storbritannien
- c) USA
- d) Frankrike
- När började den industriella revolutionen?
- a) 1700-talet
- b) 1800-talet
- c) 1900-talet
- d) 1600-talet
- Vad var en av följderna av urbaniseringen under industriella revolutionen?
- a) Minskad befolkningstillväxt
- b) Ökad befolkningstillväxt i städerna
- c) Fler människor på landsbygden
- d) Minskat behov av arbetskraft
- Vilken av följande produkter blev vanligare under den industriella revolutionen?
- a) Handgjorda smycken
- b) Textilier
- c) Böcker
- d) Läkemedel
- Vad innebar begreppet proletariatet under den industriella revolutionen?
- a) Bättre levnadsvillkor
- b) Arbetarklassen
- c) Aristokratin
- d) Lantbrukarna
- Vilken roll hade kvinnorna under den industriella revolutionen?
- a) De stannade hemma
- b) De arbetade i fabriker
- c) De blev chefer
- d) De utbildade sig
- Hur påverkade den industriella revolutionen svenska landsbygden?
- a) Inga förändringar
- b) Folk flyttade till städerna
- c) Mer fokus på jordbruk
- d) Färre arbetsmöjligheter
- Vad var ett kännetecken för arbetsförhållandena under den industriella revolutionen?
- a) Långa raster
- b) Långa arbetspass och dåliga arbetsvillkor
- c) Hög lön
- d) Ergonomiska arbetsmiljöer
- Vilken var en politisk följd av den industriella revolutionen?
- a) Ökat monarki
- b) Färre lagar
- c) Arbetarrörelsens framväxt
- d) Mindre medborgarrätt
- Vilken energikälla blev allt viktigare under den industriella revolutionen?
- a) Vindkraft
- b) Kolk
- c) Solenergi
- d) Vattenkraft
- Vilken av följande är en faktorer som bidrog till industrialiseringen?
- a) Minskat behov av utrymme
- b) Tillgång till råvaror
- c) Ökad landbruk
- d) Åtgärder för att skydda miljön
- Vad kan vi idag lära oss av den industriella revolutionen?
- a) Att stå still i utvecklingen
- b) Vikten av hållbar utveckling
- c) Att inte använda teknologi
- d) Att överge urbaniseringen
- Vilken teknik utvecklades för att förbättra transporten under den industriella revolutionen?
- a) Järnvägar
- b) Teleportering
- c) Dagens bilar
- d) Cykeln
Resonerande frågor
- Hur påverkade den industriella revolutionen människors liv och arbete i städerna?
Syftet är att eleverna ska kunna resonera kring sociala och ekonomiska förändringar. - Diskutera vilka långsiktiga effekter den industriella revolutionen haft på dagens samhälle.
Här ges möjlighet att koppla historiska händelser till nutida problem och lösningar. - Vad menar du att vi kan lära oss av de negativa sidorna av den industriella revolutionen?
Frågan syftar till att eleverna reflekterar över historien och dess relevans idag. - Hur ser jämförelse på arbetsvillkoren idag kontra under den industriella revolutionen ut?
Denna fråga ger möjlighet att analysera förändringar och förbättringar över tid. - Vilken roll spelade uppfinningar och innovationer för den industriella revolutionens framgång?
Syftet här är att låta eleverna analysera kopplingen mellan teknologisk utveckling och samhällelig förändring. - Vad skulle ha hänt om inte den industriella revolutionen hade inträffat?
Denna fråga uppmanar till kritiskt tänkande och fantasi kring alternativ utveckling.
Bedömning
Provets poängfördelning är följande:
- Faktafrågor: 1 poäng för varje korrekt svar (totalt 12 poäng).
- Resonerande frågor: 3 poäng för varje korrekt och välformulerad försvarad åsikt (totalt 18 poäng).
Poänggränser:
- E-nivå: Minst 8 poäng.
- C-nivå: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
- A-nivå: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).