En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 8. Historia – Upplysningen, franska revolutionen och amerikanska revolutionen

Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Historia

Tema: Upplysningen, franska revolutionen och amerikanska revolutionen

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll: “Epoker i världshistorien, med fokus på upplysningen och dess betydelse samt de franska och amerikanska revolutionerna.”

Provet är kopplat till följande kunskapskrav:

  • Eleven kan beskriva och ge exempel på centrala händelser och personer i samband med upplysningen och revolutionerna.
  • Eleven kan resonera kring hur upplysningens idéer påverkade de samhälleliga förändringarna under revolutionerna.
  • Eleven kan göra jämförelser mellan olika revolutioner och deras effekter på samhället.

Prov

Faktafrågor
  1. Vad var en av de centrala idéerna under upplysningen?
    a) Makten kommer från Gud
    b) Människan har rätt till frihet och jämlikhet
    c) Det är bättre med absolut styre
    d) Slaveri är en naturlig ordning
  2. Vilket år startade den franska revolutionen?
    a) 1776
    b) 1789
    c) 1789
    d) 1799
  3. Vilken person var en framstående ledare under den amerikanska revolutionen?
    a) Georges Danton
    b) George Washington
    c) Maximilien Robespierre
    d) Louis XVI
  4. Vad var resultatet av den amerikanska revolutionen?
    a) En ny kung
    b) Självständighet från Storbritannien
    c) En förening med Frankrike
    d) Mer kontroll från Storbritannien
  5. Vilken fransk tänkare var känd för sina idéer om maktdelning?
    a) Jean-Jacques Rousseau
    b) Montesquieu
    c) Voltaire
    d) Denis Diderot
  6. Vad syftade “Deklarationen om människans och medborgarens rättigheter” till?
    a) Att bevara monarkin
    b) Att skydda individens rättigheter
    c) Att införa ett nytt religionssystem
    d) Att stödja slaveriet
  7. Vilken effekt hade upplysningens idéer på kvinnors ställning under revolutionerna?
    a) Ingen effekt
    b) Början till fler rättigheter
    c) Ökade restriktioner
    d) Inga förändringar
  8. Vilket av följande dokument är kopplat till den amerikanska revolutionen?
    a) Bastiljens stormning
    b) Självständighetsförklaringen
    c) Deklarationen om rättigheter
    d) Den franska konstitutionen
  9. Vad var “Terrorväldet” under franska revolutionen?
    a) En period av fred
    b) Ett brutalt styre under Robespierre
    c) En militär kupp
    d) En ekonomisk kris
  10. Vilket koncept introducerades av idéerna från upplysningen?
    a) Aristokrati
    b) Demokrati
    c) Diktatur
    d) Monarchi
Resonerande frågor
  1. Hur tror du att upplysningen förändrade människors syn på styre och makt?
    (Denna fråga ger elever möjlighet att reflektera över idéernas långsiktiga påverkan.)
  2. Diskutera den roll som ekonomiska faktorer spelade i både den franska och amerikanska revolutionen.
    (Frågan möjliggör en djupare analys av orsakerna till revolutionerna.)
  3. Jämför och kontrastera de två revolutionerna. Vilka likheter och skillnader finns?
    (Här får eleverna möjlighet att applicera kunskap om båda revolutionerna i en jämförande analys.)
  4. Vilken påverkan tror du att de franska och amerikanska revolutionerna hade på efterföljande revolutioner globalt?
    (Elever kan resonera kring de globala effekterna av dessa historiska händelser.)
  5. Hur har upplysningens idéer fortsatt att påverka moderna demokratier idag?
    (Genom denna fråga uppmuntras elever att koppla historiska idéer till samtida samhällen.)
Bedömning

Provet bedöms med totalt 20 poäng.

  • Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt kan man få 10 poäng.
  • Resonerande frågor: Varje välutvecklat svar ger 2 poäng. Totalt kan man få 10 poäng.

För betyg:

  • E: Minst 8 poäng (varav minst 0 poäng från resonerande frågor)
  • C: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor)