En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 8. Musik – Praktiskt musikskapande och improvisation

Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Musik

Tema: Praktiskt musikskapande och improvisation

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skapa och improvisera musik, samt deras reflekterande förmåga kring den kreativa processen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sina färdigheter i praktiskt musikskapande, inklusive improvisation och skapande av egna musikstycken. Detta inkluderar att arbeta med både individuellt och gemensamt skapande, samt att experimentera med olika musikformer och stilar.

Kunskapskrav

Eleven kan skapa och improvisera egna musikaliska verk på ett instrument. Eleven kan också delta aktivt i grupparbete där man framhäver samarbete och kreativitet, och reflektera över sina kompositioner.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär praktiskt musikskapande?

  • A) Att spela på ett instrument
  • B) Att skriva ned musikaliska noter
  • C) Att uttrycka sig kreativt genom musik
  • D) Att sjunga tillsammans i kör

2. Vilken teknik kan användas vid improvisation?

  • A) Spela med stängd ögon
  • B) Användning av skalanoter
  • C) Spela samma melodi flera gånger
  • D) Gå i takt med en metronom

3. Vilket av följande alternativ är en del av kompositionsprocessen?

  • A) Att lyssna på andras låtar
  • B) Att sjunga utan instrument
  • C) Att formulera musikaliska idéer
  • D) Att spela på en musiklinje

4. Varför är grupparbete viktigt i musikskapande?

  • A) För att spara tid
  • B) För att främja samarbete och kreativitet
  • C) För att öva inför framträdanden
  • D) För att man ska höra olika instrument

5. Vilken typ av genre kan väljas vid musikskapande?

  • A) Bara klassiskt
  • B) Valfri genre
  • C) Endast popmusik
  • D) Bara rock

6. Vad ska grupperna inkludera i sitt musikstycke?

  • A) Endast sång
  • B) Enbart ett instrument
  • C) Olika instrument och roller
  • D) Bara rytminstrument

7. Vad handlar reflektion över skapandeprocessen om?

  • A) Att få betyg
  • B) Att värdera hur de har skapat
  • C) Att prata om musikhistoria
  • D) Att jämföra med andra grupper

8. Vad kan improvisation bidra till i musikskapande?

  • A) Att inte behöva öva
  • B) Att öka kreativiteten
  • C) Att kopiera andras låtar
  • D) Att alltid följa noter

9. Vilka känslor kan upplevas under improvisation?

  • A) Endast stress
  • B) Både njutning och osäkerhet
  • C) Bara glädje
  • D) Ingen känsla alls

10. Vad innefattar ett framträdande i musik?

  • A) Att bara spela sitt instrument
  • B) Att framföra det skapade stycket för andra
  • C) Att sjunga en känd låt
  • D) Att endast spela för en lärare

11. Hur lång tid var avsatt för framträdande och reflektion i lektionsplaneringen?

  • A) 10 min
  • B) 5 min
  • C) 15 min
  • D) 20 min

12. Vilken uppgift hade grupperna efter att ha skapat sin musik?

  • A) Framföra sitt stycke för klassen
  • B) Skriva ned en rapport
  • C) Spela endast för läraren
  • D) Publicera på nätet

13. Vad kan improvisation hjälpa elever med under arbetet?

  • A) Att lära sig instrument bättre
  • B) Att uttrycka kreativa idéer
  • C) Att spela mindre
  • D) Att imitera andra musiker

14. Vad är en viktig aspekt av gruppens arbete med komposition?

  • A) Att vara tyst
  • B) Att diskutera och dela idéer
  • C) Att arbeta ensam
  • D) Att undvika att improvisera

15. Hur kan feedback under övningen hjälpa elever?

  • A) Genom kritisering
  • B) Genom att uppmuntra kreativitet
  • C) Genom att göra dem nervösa
  • D) Genom att tysta dem

Resonerande frågor

1. Reflektera över hur improvisation kan påverka din musikaliska stil. Detta ger eleverna möjlighet att djupdyka i sina egna kreativa uttryck och förstå hur improvisation formar deras musik.

2. Diskutera vikten av samarbete i musikskapande. Frågan syftar till att få eleverna att tänka på hur olika idéer och perspektiv kan kombineras för att förbättra det musikaliska verket.

3. Hur kan du använda de tekniker som lärdes ut i klassen i framtida musikaliska projekt? Genom denna fråga får eleverna visa hur de kan tillämpa sina kunskaper praktiskt i framtiden.

4. Vilka känslor upplever du när du improviserar och hur påverkar det din musik? Denna fråga låter eleverna utforska de emotionella aspekterna av musik och uttryck.

5. Beskriv din kreativa process när du skapade musiken. Här ges eleverna chansen att analyserar sina egna steg i skapandet, vilket utvecklar deras reflekterande förmåga.

6. Vilka utmaningar stötte du på under skapandet och hur övervann du dem? Denna fråga uppmuntrar eleverna att identifiera och reflektera över hinder i deras kreativa processer.

7. Hur kan du koppla din musikaliska skapande till olika genrer? Frågan ger eleverna möjlighet att se hur mångfald kan berika deras kompositioner.

8. Vad lärde du dig om dig själv som musiker under denna process? Denna fråga syftar till att förstärka självvärderingen och dess betydelse i lärande och musikskapande.

Bedömning

Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng, 1 poäng per rätt svar. De resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng, 1 poäng per fråga. För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).