Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Musik
Tema: Musik och identitet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur musik relaterar till personlig och kulturell identitet samt deras förmåga att analysera musikens påverkan på identitet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att utforska hur musik relaterar till personlig och kulturell identitet. Eleverna kommer att analysera hur olika musikstilar och låtar kan spegla individens livssituation, känslor och kulturella bakgrund.
Kunskapskrav
Eleven visar förståelse för hur musik kan uttrycka och påverka identitet. Dessutom diskuterar eleven insikter om musikens roll i samhället och dess kulturella betydelse.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken musikstil är vanligast kopplad till rebellisk ungdomskultur?
- A. Klassisk
- B. Folk
- C. Jazz
- D. Punk
2. Vilket av följande påståenden beskriver bäst hur musik kan påverka identitet?
- A. Musik har ingen påverkan på identitet.
- B. Musik är enbart för underhållning.
- C. Musik kan spegla och forma individer och grupper.
- D. Musik lyssnas bara på i olika kulturer.
3. Vilken låt är känd för att handla om sociala orättvisor?
- A. Fight the Power – Public Enemy
- B. Hallelujah – Leonard Cohen
- C. My Heart Will Go On – Celine Dion
- D. Smells Like Teen Spirit – Nirvana
4. Vad är en av de viktigaste funktionerna med musik i sociala sammanhang?
- A. Att bara underhålla.
- B. Att skapa gemenskap.
- C. Att uttrycka ensamhet.
- D. Att bli rik.
5. Vilken artist är mest förknippad med hiphop-kulturen?
- A. Adele
- B. 2Pac
- C. Elton John
- D. Taylor Swift
6. Vilket instrument är typiskt för reggae-musik?
- A. Piano
- B. Guitar
- C. Trompet
- D. Fiol
7. Vilken genre är starkt förknippad med afroamerikansk kultur och historia?
- A. Country
- B. Blues
- C. Klassisk
- D. Techno
8. Vad handlar låten “Born This Way” av Lady Gaga främst om?
- A. Att få ekonomisk framgång.
- B. Att vara stolt över sin identitet.
- C. Att acceptera sig själv som man är.
- D. Att berätta om kärlekssorger.
9. vilkan typ av musik är mest känd för att handla om samhällskritik?
- A. Jazz
- B. Folk
- C. Klassisk
- D. Pop
10. Vilken funktion kan musik ha för en grupp?
- A. Enbart underhållning.
- B. Stärka identitet och sammanhållning.
- C. Ingen påverkan.
- D. Att bara synas mer.
11. Vilken låt kan bäst kopplas till kampen för medborgerliga rättigheter?
- A. We Are the Champions – Queen
- B. Imagine – John Lennon
- C. Let It Be – The Beatles
- D. Happy – Pharrell Williams
12. Vilken typ av musik ifrågasätter traditionella normer och värderingar?
- A. Klassisk
- B. Avant-garde
- C. Opera
- D. Schlager
13. Vilket begrepp beskriver musik som en del av en kulturell identitet?
- A. Globalisering
- B. Tradition
- C. Kommodifiering
- D. Isolation
14. Vad förmedlar musik ofta om samhälleliga normer?
- A. Bara glädje och fest.
- B. Reflektion och kritik.
- C. Ingen påverkan.
- D. Enbart information.
15. Vilket instrument är centralt i traditionell indisk musik?
- A. Sitar
- B. Piano
- C. Trombon
- D. Fagott
Resonerande frågor
1. På vilket sätt kan dina personliga erfarenheter forma din musikaliska smak?
Syftet är att eleverna ska kunna koppla sin egen bakgrund till musikval.
2. Vilken roll spelar musik i ditt liv och hur påverkar den din identitet?
Frågan ger möjlighet att reflektera över musikens betydelse på ett personligt plan.
3. Hur kan musik fungera som ett verktyg för social förändring?
Eleverna ges möjlighet att diskutera musikens kraft och påverkan i samhället.
4. Jämför hur olika kulturer använder musik för att uttrycka identitet.
Frågan uppmanar till en djupare analys av kulturella skillnader.
5. Hur kan du använda musik för att främja inkludering och mångfald i ditt samhälle?
Frågan låter eleverna tänka kreativt kring musikens funktion som ett enande verktyg.
6. Vilka låtar från din spellista speglar viktiga aspekter av din identitet?
Detta ger elever möjlighet att reflektera på sina val och koppla dem till identitetsfrågor.
7. Diskutera hur sociala medier påverkar musikens roll i identitetsskapande.
Frågan ger en modern vinkling på musikens funktion.
8. Reflektera över hur musik kan vara en form av motstånd.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att se musik som ett påverkningsverktyg för sociala frågor.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).