En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Religionskunskap – Buddhismen

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Religionskunskap
Tema: Buddhismen

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

"Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Kristendomen, de övriga världsreligionerna och olika livsåskådningar, deras kännetecken och hur de tar sig uttryck för individer och grupper i samtiden, i Sverige och i omvärlden."

Kunskapskrav

Elevernas förmåga att:

  1. Analysera religioner och livsåskådningar utifrån olika tolkningar och perspektiv.
  2. Kunna redogöra för och diskutera centrala begrepp och principer inom andra religioner, inklusive buddhismen.
  3. Reflektera över och analysera etiska frågor i relation till religioner och livsåskådningar.
Prov
Faktafrågor
  1. Vad betyder ordet "buddha"?
    • a) Den uppvaknade
    • b) En helig plats
    • c) En religiös text
    • d) En meditationsmetod
  2. Vilken av följande texter är en central skrift inom buddhismen?
    • a) Bibeln
    • b) Koranen
    • c) Tripitaka
    • d) Tao Te Ching
  3. Vad är "Dharma" inom buddhismen?
    • a) En typ av meditationsmetod
    • b) Läran och budskapet
    • c) En form av ritual
    • d) En helig plats
  4. I vilken religion är "de fyra ädla sanningarna" centrala?
    • a) Buddhismen
    • b) Kristendomen
    • c) Hinduismen
    • d) Islam
  5. Vilket av följande beskriver "Nirvana"?
    • a) Ett tillstånd av lycka
    • b) Befrielse från lidande och återfödelse
    • c) Ett himmelskt rike
    • d) En gudomlig entitet
  6. Vem grundade buddhismen?
    • a) Jesus
    • b) Mohammed
    • c) Siddhartha Gautama
    • d) Confucius
  7. Hur många symboler representerar de "fyra ädla sanningarna" på buddhismens hjul?
    • a) två
    • b) tre
    • c) åtta
    • d) fem
  8. Vilken typ av meditation är central inom buddhismen?
    • a) Mindfulness-meditation
    • b) Transcendental meditation
    • c) Mantra-meditation
    • d) Visualiseringsmeditation
  9. Vad är det viktigaste målet för en buddhist?
    • a) Att gå till himlen
    • b) Att nå Nirvana
    • c) Att följa lagen
    • d) Att bli en helgon
  10. Vilken av följande ceremonier är en typisk del av buddhistisk tradition?
    • a) Dop
    • b) Munkordination
    • c) Bröllop
    • d) Begravning
  11. Vad heter den buddhistiska praxis där man avstår från våld?
    • a) Dharma
    • b) Sangha
    • c) Ahimsa
    • d) Karma
  12. Vilken filosofi är kopplad till att förstå lidande och dess orsaker inom buddhismen?
    • a) Den åttafaldiga vägen
    • b) Dubbelhållning
    • c) Karmalagen
    • d) Trefaldiga visdomar
Resonerande frågor
  1. Hur skiljer sig buddhismens syn på lidande från andra religioners syn på det?

    Syftet är att ge eleverna möjlighet att återge och jämföra centrala doktriner.

  2. Diskutera betydelsen av medkänsla inom buddhismen. Varför anses detta vara en central dygd?

    Detta ger elever möjlighet att koppla centrala begrepp till etiska frågor och deras betydelse i det moderna samhället.

  3. Vad innebär begreppet "karma" och hur påverkar det människors liv enligt buddhismen?

    Eleverna ombeds att analysera karmans betydelse och dess relation till den personliga utvecklingen.

  4. Hur kan buddhismen tillämpas i dagens samhälle för att hantera stress och ångest?

    Frågan låter eleverna reflektera över praktiska tillämpningar av buddhistiska läror i nutiden.

  5. Vilka likheter och skillnader finns mellan buddhistiska och västerländska perspektiv på livet efter döden?

    Syftet är att uppmuntra eleverna att analysera och dra slutsatser kring existentiella frågor.

Bedömning

Faktafrågorna ger maximalt 12 poäng (1 poäng per fråga). De resonerande frågorna ger maximalt 6 poäng (2 poäng per fråga).

  • För betyget E: Minst 8 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • För betyget C: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • För betyget A: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).