Lektionsplanering: Geografi
Årskurs: 1
Ämne: Geografi
Tema: Klimat och väder i olika delar av världen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen i geografi i årskurs 1–3 ska behandla klimat och väder samt deras betydelse för människor och djur. Fokus ligger på grundläggande faktorer som påverkar klimat och väder i olika delar av världen, och hur dessa påverkar livsvillkor.
Kunskapskrav:
Eleven ska kunna beskriva vad väder och klimat är och ge exempel på skillnader och likheter mellan olika vädertyper och klimatzoner.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till klimat och väder (10 min):
- Förklara skillnaden mellan väder och klimat.
- Diskutera vad som påverkar väder (temperatur, nederbörd, vind).
- Ställa frågor om elevernas erfarenheter av olika väder.
Världens klimatzoner (10 min):
- Visa en karta över världens klimatzoner.
- Berätta om särskilda kännetecken för olika klimatzoner (tropiskt, tempererat, polar).
- Diskutera hur dessa klimatzoner påverkar djurlivet och människors liv.
Väder i olika regioner (10 min):
- Presentera exempel på typiskt väder i olika länder (t.ex. snö i kalla länder, regn i tropiska länder).
- Diskutera hur väder påverkar människors liv och aktiviteter.
- Engagera eleverna i att dela sina erfarenheter av olika väderförhållanden.
Reflektion och diskussion (10 min):
- Samla elevernas tankar om vad de lärt sig.
- Diskutera frågor som “Varför är det viktigt att förstå väder och klimat?”
- Låt eleverna dela med sig av egna exempel och observationer.
Aktivitet
Eleverna ska i par skapa en “väderrapport” där de väljer en plats på jorden och beskriver vad vädret skulle vara där, samt rita en bild av vädret. De ska presentera sin väderrapport för klassen. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad är skillnaden mellan väder och klimat? Svar: (elevernas insikter).
- Kan du ge ett exempel på ett väderfenomen? Svar: (elevernas exempel).
- Vilka faktorer påverkar vädret? Svar: (elevernas listor).
- Varför är klimat viktigt för djur och människor? Svar: (elevernas reflektioner).
- Vad skulle du göra om vädret var annorlunda än det är nu? Svar: (elevernas tankar).
Hemuppgift
Eleverna får i uppdrag att göra en väderdagbok där de under en vecka noterar vädret varje dag och beskriver hur de känner och vad de gör beroende på vädret. Detta kan ge dem en djupare förståelse för hur vädret påverkar deras liv. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en fullständig beskrivning.