Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Matematik
Tema: Siffror och tal
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska utveckla sin förmåga att använda och förstå tal, mängder och numeriska begrepp. Det centrala innehållet innefattar att arbeta med siffror, räkna, samt förstå grundläggande matematiska begrepp.
Kunskapskrav
Eleven kan känna igen och använda tal i olika sammanhang samt beskriva sina tankar kring tal och mängder.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till siffror (10 min)
– Presentera siffrorna 1 till 10 med hjälp av bildstöd.
– Diskutera vad siffrorna representerar och be eleverna att ge exempel på saker som kan räknas.
– Använd konkreta föremål, som klossar, för att illustrera varje siffra.
Räkna och jämföra mängder (15 min)
– Låt eleverna räkna olika mängder (t.ex. klossar) och jämföra dem.
– Diskutera begreppen fler, färre och lika många utifrån elevernas jämförelser.
– Ge exempel på hur man kan skriva ned sina observationer med siffror.
Addition med bilder (15 min)
– Introducera enkel addition med hjälp av bilder, t.ex. 2 äpplen plus 3 äpplen.
– Låt eleverna arbeta med arbetsblad där de ska räkna och skriva ner sina svar.
– Använd en tillsammansföljd, där eleverna får bidra med sina tankar kring lösningarna.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Gå igenom vad vi lärt oss under lektionen.
– Be eleverna dela med sig av sina favoritdelar av lektionen.
– Ställ frågor som uppmanar till reflektion kring siffror och tal.
Aktivitet
Eleverna får arbeta i par med att räkna föremål i klassrummet och skapa egna enkla uppgifter för varandra att lösa. De ska rita upp sina fynd och visa sina kamrater hur de kommit fram till sina svar. Detta aktiverar deras matematiska tänkande och förståelse för samband mellan siffror och verkligheten.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter
Exit-ticket
– Fråga 1: Vilka siffror kan vi räkna till?
– Svar: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.
– Fråga 2: Hur många är tre äpplen plus två äpplen?
– Svar: Fem äpplen (5).
– Fråga 3: Vad betyder lika många?
– Svar: Att två grupper har samma antal föremål.
– Fråga 4: Nämn ett exempel på något vi kan räkna.
– Svar: Klossar, böcker, penslar, etc.
– Fråga 5: Vad är fler, färre?
– Svar: Fler betyder att det är ett större antal, färre betyder att det är ett mindre antal.
Hemläxa
Eleverna får i uppgift att rita och räkna 5 olika föremål hemma och skriva ner antalet i siffror, totalt cirka 50 ord.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna skapa ett litet “talfakta”-häfte där de ska skriva ner tal och ge exempel på saker som motsvarar dessa tal. De kan inkludera bilder och räkna föremål kopplade till varje tal. Detta uppmuntrar också till kreativitet och en djupare förståelse för siffror.
Förslag för nästa lektion
Jämförelse av siffror och mängder
I nästa lektion kan vi fokusera på att jämföra siffror. Eleverna ska få arbeta med att identifiera vilket tal som är störst eller minst och använda begreppen mer än, mindre än, och lika med. Detta ger en bra progression från att bara känna igen siffror till att förstå relationerna mellan dem och bygger vidare på denna lektionens innehåll.
Förberedelser
– Förbereda bildmaterial med siffror och föremål.
– Skapa arbetsblad för addition med bilder.
– Samla föremål för räkneaktiviteten i klassrummet.