En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. Matematik – Taluppfattning

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Matematik
Tema: Taluppfattning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om att utveckla elevers förståelse för siffror och deras värden, samt att kunna räkna och lösa enkla matematiska problem. Eleverna ska få arbeta med taluppfattning genom att manipulera och jämföra tal och mängder.

Kunskapskrav

För att nå målen ska eleven kunna beskriva och lösa matematiska problem med hjälp av tal, samt kunna använda matematiska begrepp och metoder på ett enkelt sätt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till taluppfattning (10 min)

– Presentera vad taluppfattning innebär och varför det är viktigt.
– Använd konkreta exempel, såsom leksaker eller frukter, för att illustrera begreppet antal.
– Ställ öppna frågor som uppmuntrar eleverna att diskutera sina tankar kring tal.

Räkna med konkreta material (15 min)

– Ge varje elev eller grupp en mängd konkret material (exempelvis klossar eller bollar).
– Visa hur man kan räkna och sammanställa mängderna genom att gruppera.
– Diskutera skillnaden mellan fler och färre med hjälp av materialet.

Tal i omgivningen (15 min)

– Be eleverna att dela med sig av exempel på tal från sin omgivning (t.ex. antal barn i familjen, antal fötter i klassrummet).
– Samla elevernas exempel på tavlan och diskutera dem tillsammans.
– Koppla dessa exempel till hur tal används i vardagen.

Avslutning och sammanfattning (10 min)

– Sammanfatta vad vi lärt oss om taluppfattning under lektionen.
– Fråga eleverna om deras tankar och känslor kring ämnet och be om förslag på vad de vill veta mer om.

Aktivitet

Eleverna får skapa en egen talbok där de illustrerar olika tal med hjälp av teckningar eller klipp i tidskrifter. De ska rita ett antal objekt (t.ex. tre äpplen) och skriva en mening om vad de har ritat. Detta kopplar till lektionens tema eftersom de aktivt får arbeta med tal och visualisera dem.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vilket tal är större, 5 eller 3?
Svar: 5
– Hur många klossar har vi om vi lägger till två klossar till tre klossar?
Svar: 5 klossar
– Om det finns två äpplen och jag äter ett, hur många äpplen finns kvar?
Svar: 1 äpple
– Nämn ett exempel på tal som du ser varje dag.
Svar: (Exempel kan variera, tex. nummer i telefon, husnummer)
– Vad betyder “fler” och “färre”?
Svar: “Fler” betyder ett större antal och “färre” betyder ett mindre antal.

Hemläxa

Eleverna ska rita och skriva om sitt favoritnummer. De ska rita så många objekt som numret motsvarar och skriva en mening om varför de tycker om detta nummer. Längd: 5-10 ord.

Fördjupningsuppgift

Elever som är mogna för en djupare förståelse kan få i uppdrag att skapa en enkel matematisk berättelse som involverar addition och subtraktion. De ska använda sina egna exempel och förklara vilka tal som används och varför.

Förslag för nästa lektion

Utvidgning av taluppfattning

I nästa lektion kan fokus ligga på att introducera addition och subtraktion med hjälp av bilder och konkreta material. Lektionen bör även ta upp hur dessa operationer tillämpas i vardagssituationer, vilket ger eleverna en djupare förståelse för hur de kan använda matematik praktiskt.

Denna progression är relevant för att stärka elevernas förmåga att arbeta med tal och lära sig att lösa problem med matematik, vilket är centralt i läroplanen.

Förberedelser

– Samla ihop mängder av konkret material (klossar, bollar etc.) för lektionen.
– Förbered papper och färgmaterial för talboken.
– Skapa en lista med exempel på tal som kan relateras till elevernas vardag.