En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. Naturorienterande ämnen – Introduktion till naturorienterande ämnen

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Naturorienterande ämnen
Tema: Introduktion till naturorienterande ämnen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att introducera eleverna till naturorienterande ämnen, där eleverna får kunskap om grundläggande naturvetenskapliga begrepp och fenomen. Eleverna ska få möjlighet att utforska sin omvärld och ställa frågor om naturen omkring dem.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna delta i diskussioner om sin omgivning och ställa frågor kring naturvetenskapliga fenomen och händelser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till naturorienterande ämnen (10 min)

– Presentera ämnet naturorienterande ämnen för eleverna och förklara varför det är viktigt att förstå vår värld.
– Ge exempel på olika naturfenomen och hur de påverkar oss i vardagen, som väder, djur och växter.
– Förklara lektionens mål och vad eleverna kommer att lära sig under kursen.

Frågestund om omgivningen (15 min)

– Ställ öppna frågor till eleverna om vad de redan känner till om naturen.
– Uppmuntra eleverna att dela med sig av sina erfarenheter och observationer av naturfenomen.
– Sammanfatta svaren och knyt an till ämnet för att visa vilken mångfald av ämnen som kommer att behandlas.

Praktisk aktivitet: Naturupplevelse (15 min)

– Ta med eleverna utomhus för en kort observationsturné i skolans närområde.
– Be eleverna att observera och beskriva vad de ser, hör och känner i naturen.
– Diskutera kort efteråt om deras observationer och hur vi kan kategorisera olika delar av vår omvärld.

Sammanfattning av lektionen (10 min)

– Sammanfatta vad eleverna har lärt sig under lektionen.
– Fråga om det är något mer de vill veta eller om det finns frågor.
– Introducera kort vad nästa lektion kommer att handla om.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att tillsammans i små grupper rita en bild av ett naturfenomen de observerat under den praktiska aktiviteten. De ska även skriva korta beskrivningar på vad de sett och hur de känner för det de observerat.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vilket är ett naturfenomen vi pratat om idag?
– Svar: Exempelvis regn, sol, eller vind.
– Vad är något du har sett i naturen nyligen?
– Svar: Eleverna kan ge exempel på djur, växter eller fenomen.
– Tycker du att naturorienterande ämnen är intressanta? Varför/varför inte?
– Svar: Elevernas åsikter kan variera.
– Kan du nämna något nytt du lärt mig idag?
– Svar: Varierande, beroende på diskussionerna under lektionen.
– Hur kan vi lära oss mer om naturen?
– Svar: Genom att observera, ställa frågor och läsa böcker.

Hemläxa

Eleverna ska hem och skissa på ett eget naturfenomen de är intresserade av och skriva 3-5 meningar om detta fenomen. Längd: 50-100 ord.

Fördjupningsuppgift

För elever som vill fördjupa sig kan de göra en liten presentation i form av en affisch eller en PowerPoint om ett specifikt naturfenomen, såsom regn, snö eller växternas livscykel. Detta ger dem möjlighet att undersöka och presentera sin kunskap på en högre nivå.

Förslag för nästa lektion

Tema: Vattnets kretslopp

Denna lektion bör fokusera på att utforska vattnets kretslopp och dess betydelse för livet på jorden. Lektionen kan inkludera diskussioner om olika tillstånd av vatten och praktiska experiment för att visuellt illustrera processerna. Kunskapskravet som berörs handlar om att beskriva och förklara grundläggande naturvetenskapliga fenomen.

Förberedelser

– Säkerställ tillgång till ett utomhusområde för observation.
– Samla material som papper och färgpennor för aktivitet och hemläxa.
– Förbered en enkel presentation eller dokumentation av naturfenomen för introduktionen.