En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. Naturorienterande ämnen (NO) – Årstiden höst

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Naturorienterande ämnen (NO)
Tema: Årstiden höst

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få kännedom om årstidernas cykler, med fokus på hösten. Lektionen ska täcka förändringar i naturen, djurliv, väder och aktiviteter som är typiska för hösten.

Kunskapskrav

Eleven kan berätta om årstidernas olika kännetecken och ge exempel på vad som händer i naturen under hösten.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till årstider (10 min)

– Presentera lektionens syfte och mål, så att eleverna förstår vad de kommer att lära sig.
– Ställ frågor som: “Vad vet ni om hösten?” och “Vilka färger ser vi på träden nu?” för att aktivera förkunskaper.
– Berätta kort om hur året delas in i fyra årstider och vad som kännetecknar dem.

Förändringar i naturen under hösten (15 min)

– Diskutera hur träden förändras, djurens beteenden och vädret under hösten.
– Visa bilder på löv som skiftar färg, djur som samlar mat och aktiviteter som är populära på hösten, som att plocka äpplen eller göra halloween.
– Använd konkreta exempel och beskrivning för att göra intrycket mer levande.

Observation av hösttecken (10 min)

– Gå utomhus för att observera förändringar i naturen, som färgen på löven, temperaturen och eventuella djur som är aktiva.
– Be eleverna att samla in exempel, som löv eller kottar, som de kan ta med tillbaka till klassrummet.
– Diskutera vad de observerar och noterar.

Praktisk aktivitet: Skapa en höstskaparbok (10 min)

– Eleverna får i uppgift att använda sina insamlade material för att skapa en “höstskaparbok”. Varje elev får en sida där de klistrar fast sina insamlade föremål och skriver något kort om vad de upptäckte.
– Uppmuntra kreativitet genom att låta dem dekorera sina sidor med färger och ritningar.

Avslutning och sammanfattning (5 min)

– Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om hösten och vad som känns mest intressant.
– Be dem att dela med sig av sina skapade böcker och berätta om sina insamlade material.
– Berätta kort vad de kan förvänta sig i nästa lektion.

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att gå hem och ta en bild på vad de tycker är mest typiskt för hösten i deras omgivning. De kan skriva en kort text om bilden (30-50 ord) som redovisas i nästa lektion.

Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

– Nämn en sak som förändras i naturen under hösten. Svar: Löven ändrar färg.
– Vad gör djuren i naturen när det blir höst? Svar: Djur samlar mat eller går i ide.
– Vilken färg ser vi oftast på träden under hösten? Svar: Gula, röda och orange löv.
– Vad är en aktivitet som många gör på hösten? Svar: Plocka äpplen eller fira Halloween.
– Varför är hösten en speciell tid på året? Svar: Det är en tid för skördetid och vackra färger.

Hemläxa

Eleverna ska måla en bild av något de tycker är typiskt för hösten och skriva en kort text (30-50 ord) om bilden och varför de valde just det.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppdrag att göra en liten presentation (kan göras tillsammans med en klasskamrat) om ett djur som är aktivt under hösten. De ska berätta om djurets liv, vad det gör under denna årstid, och var det ofta finner sig. Uppgiften syftar till att ge eleverna möjlighet att utforska den biologiska mångfalden och hur olika arter anpassar sig till årstiderna.

Förslag för nästa lektion:

**Höstens påverkan på växter och djur**
I nästa lektion kan fokus ligga på hur hösten påverkar växters och djurs livscykler, samt hur de anpassar sig till de förändrade förhållandena. Relevansen med denna lektion ligger i att förstå ekosystemets dynamik och hur olika arter reagerar på årstidernas svängningar. Kunskapskravet handlar om att kunna beskriva och ge exempel på livscykler och anpassningar i naturen.

Förberedelser

– Förbereda bilder och material relaterade till hösten och dess kännetecken.
– Skapa tydliga instruktioner för den praktiska aktiviteten med höstskaparboken.
– Tänk igenom säkerhetsaspekter för den praktiska aktiviteten som ska genomföras utomhus.