Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: NO
Tema: Miljö
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll täcker grundläggande begrepp om miljö, såsom vad miljö är, olika typer av avfall och vikten av att återvinna. Eleverna kommer att lära sig om hur deras handlingar påverkar miljön och hur de kan bidra till en bättre miljö.
Kunskapskrav
Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor som rör miljön och visar grundläggande förståelse för samband mellan människa och miljö.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till temat miljö (10 min)
– Förklara vad miljö innebär, exempelvis natur, djur och växter.
– Ställ frågor till eleverna om vad de tror händer med miljön om vi inte tar hand om den.
– Visa bilder på olika miljöer (skog, vatten, stad) för att illustrera.
Återvinning och dess betydelse (15 min)
– Definiera vad återvinning är och ge exempel på saker som kan återvinnas.
– Diskutera varför det är viktigt att återvinna för att skydda miljön.
– Genomför en gemensam aktivitet där eleverna sorterar olika föremål (t.ex. plast, papper) i rätt återvinningskorgar.
Frågor och reflektion (10 min)
– Be eleverna reflektera över exempel på hur de kan hjälpa miljön i sin vardag.
– Dela in dem i små grupper för att diskutera sina idéer.
– Samla in förslag och skriv ner dem på tavlan.
Sammanfattning och avslutning (5 min)
– Sammanfatta vad som har tagits upp under lektionen, inklusive betydelsen av att återvinna och skydda miljön.
– Uppmana eleverna att tänka på sin miljöpåverkan och dela sina tankar hemma.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en affisch som visar hur man kan ta hand om miljön, exempelvis genom att rita bilder på återvinning, att spara vatten och att plocka upp skräp. Denna aktivitet kopplar direkt till lektionens tema genom att eleverna får tillfälle att uttrycka och visualisera sina kunskaper om miljöskydd.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter.
Exit-ticket
– Vad betyder ordet “miljö”?
Svar: Miljö betyder alla saker som finns runt omkring oss, som natur, djur och växter.
– Vad är återvinning?
Svar: Återvinning är när vi använder gamla saker igen för att göra nya saker.
– Nämn ett exempel på något vi kan återvinna.
Svar: Vi kan återvinna plastflaskor.
– Hur kan vi hjälpa miljön hemma?
Svar: Vi kan sortera vårt skräp och spara vatten.
– Varför är det viktigt att ta hand om miljön?
Svar: För att skydda jorden och djuren så att de har en bra plats att leva på.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en mening om vad de kan göra för att hjälpa miljön och rita en bild som illustrerar detta. (Längd: 1 mening).
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna skapa en liten berättelse eller en teckning om en “miljöhjälte” som hjälper till att skydda miljön. De kan få presentera sina hjältar för klassen och diskutera olika sätt de kan agera miljövänligt.
Förslag för nästa lektion
Fortsättning på miljötemat: Djurens och växternas roll i miljön
I nästa lektion kan eleverna utforska djurens och växternas betydelse för miljön och ekosystemet. Detta kopplar väl till temana som tagits upp och hjälper till att fördjupa deras förståelse för miljön och hur olika delar av naturen samverkar. Kunskapskrav om att diskutera frågor rörande miljön är också aktuella och erbjuder en bra progression.
Förberedelser
– Samla material till affischer (färgade papper, kritor, lim).
– Förbereda exempel på återvinning (plast, papper, källsortering).
– Hämta bilder på olika miljöer för att illustrera konceptet.