Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Trafik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 1 ska eleverna ges möjlighet att känna till och förstå grundläggande trafiksäkerhet och regler. Lektionen ska också beröra hur man rör sig säkert i trafiken och vikten av att följa trafikskyltar.
Kunskapskrav
Eleven kan berätta om några trafikregler och ge exempel på hur man ska agera i olika trafiksituationer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till trafikregler (10 min)
– Förklara vad trafikregler är och varför de finns.
– Ge exempel på vanliga trafikskyltar och deras betydelse.
– Diskutera vikten av att följa reglerna för att vara säker i trafiken.
Säkerhet i trafiken (10 min)
– Berätta om hur man ska korsa en väg på ett säkert sätt.
– Diskutera vikten av att se sig omkring före man går över gatan.
– Visa hur man kan använda ledtrådar som övergångsställen.
Rollspel av trafiksituationer (15 min)
– Dela in eleverna i grupper och låt dem öva på olika trafikscenarier.
– Be varje grupp att visa hur man följer trafikregler i ett kort rollspel.
– Diskutera efter varje framförande vad som gjordes bra och vad som kan bli bättre.
Avslutning och sammanfattning (5 min)
– Sammanfatta vad vi lärt oss under lektionen.
– Ställ frågor till eleverna för att återkoppla till lärandemålen.
– Ge exempel på när eleverna kan använda sin kunskap i vardagen.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en trafikskylt. De kan använda papper, färgpennor, och andra material för att designa en egen trafikskylt som representerar en regel de har lärt sig under lektionen. Detta kan vara en stoppskylt, övergångsställe eller en skylt för cyklister.
Beräknad tidsåtgång: 10 minuter
Exit-ticket
– Vad betyder en stoppskylt?
Svar: Att man måste stanna innan man kollar om det är säkert att köra vidare.
– Ge ett exempel på hur man ska gå över en väg.
Svar: Man ska alltid se sig omkring och använda övergångsställen.
– Varför är trafikregler viktiga?
Svar: För att hålla alla säkra!
– Nämn en trafikskylt och vad den betyder.
Svar: En gå-skylt betyder att man får gå över gatan.
– Vad ska man alltid ha med sig som fotgängare?
Svar: Man ska vara uppmärksam och se sig omkring.
Hemläxa
Eleverna får i hemläxa att tillsammans med en vuxen gå en kort promenad i sitt kvarter och identifiera minst tre olika trafikskyltar. De ska rita dessa skyltar och skriva en kort mening om vad varje skylt betyder.
Längd: 100-150 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska skapa en egen liten “Trafikbok” där de kan rita olika trafiksituationer och beskriva hur man ska agera i var och en av dem. De ska använda flera exempel och förklara varför trafikregler är viktiga för att förebygga olyckor.
Förslag för nästa lektion
Allt om cykling. Den nästa lektionen kan handla om att cykla säkert i trafiken. Eleverna kan lära sig om olika cykelregler, vikten av att ha hjälm, och hur man cyklar i olika trafiksituationer. Lektionen bör även täcka hur man delar vägen med andra trafikanter.
Detta tema är relevant eftersom cykling är en vanlig aktivitet för många barn, och det är viktigt att de förstår hur man cyklar på ett säkert sätt. Kunskapskravet som är aktuellt handlar om att kunna känna till och följa trafikregler relaterade till cykling.
Förberedelser
– Förbered exempel på trafikskyltar att visa för eleverna.
– Skapa eventuella material för rollspel, som en vägmarkering.
– Samla material för elevernas trafikskyltar (papper, färgpennor, klistermärken).