En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. Svenska – Begrepp och ordförråd

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Begrepp och ordförråd

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att förstå och använda grundläggande språk- och begreppskunskap. Detta inkluderar att känna igen och använda enkla ord och fraser i tal och skrift.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet använda sig av några grundläggande ord och fraser i sitt tal och sin skrift, samt kan följa enkla instruktioner.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till nya ord (15 min)

– Presentera dagens tema och syftet med lektionen.
– Introducera nya ord genom bilder och konkreta exempel.
– Skapa en dialog med eleverna om ordens betydelse.

Ordlek: Sök och Matcha (15 min)

– Delaktighet i en interaktiv aktivitet där eleverna matchar ord med bilder.
– Uppmuntra samarbete genom att låta eleverna arbeta i par.
– Ge feedback och förtydliganden kring ordens betydelse.

Samtal och praktisk tillämpning (15 min)

– Skapa en gemensam samtalsstund där eleverna får använda de nya orden i meningar.
– Stimulera till diskussion och uppmuntra alla elever att delta.
– Dokumentera elevernas meningar på tavlan för gemensam återkoppling.

Avslutning och sammanfattning (5 min)

– Sammanfatta vad som lärts under lektionen.
– Fråga eleverna om deras favoritord från dagen och varför.

Aktivitet

Eleverna får arbeta i små grupper för att skapa en kort berättelse med hjälp av de nya orden de lärde sig under lektionen. Varje grupp presenterar sin berättelse för klassen. Denna aktivitet uppmuntrar kreativitet och tillämpning av det nya ordförrådet.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vilka tre nya ord lärde du dig idag?
Svar: Eleverna svarar med de ord de minns.
– Hur kan du använda ett av de nya orden i en mening?
Svar: Eleverna formulerar meningar med hjälp av ord från lektionen.
– Vad betyder ordet “vän”?
Svar: “Vän” betyder någon man tycker om och gärna är tillsammans med.
– Kan du ge ett exempel på ett djurord?
Svar: Exempel som “hund” eller “katt”.
– Vilken aktivitet tyckte du var roligast idag?
Svar: Elevernas egna reflektioner.

Hemläxa

Skriv en mening om ett djur som du gillar. Försök att använda ett av de nya orden från lektionen. Längd: 3-5 meningar.

Fördjupningsuppgift

För elever som visar extra intresse kan en fördjupningsuppgift ges där de får skapa en bildbok med sina egna illustrationer och berättelser som inkluderar de nya orden, samt förklara vad de betyder.

Förslag för nästa lektion

Tema: Berättande och struktur
I nästa lektion kan vi fokusera på att strukturera berättelser. Eleverna får lära sig om början, mitt och slut i en berättelse, samt skapa sina egna korta berättelser med hjälp av dagens ord. Detta är relevant för att bygga vidare på elevernas språkliga färdigheter och förståelse för berättande.

Förberedelser

– Samla bildkort för de nya orden.
– Förbereda material för grupparbetet (papper, pennor).
– Bestämma och organisera utrymmet för aktiviteter.