Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Bokstäver och läsning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsplaneringen syftar till att introducera bokstäver, ljud och hur dessa bildar ord. Eleverna ska få en grundläggande förståelse för svenska alfabetet och börja öva på att läsa och skriva bokstäver.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna känna igen och namnge några bokstäver i det svenska alfabetet samt kunna skriva sina egna namn med anpassning till stor och liten bokstav.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till alfabetet (15 min)
- Presentera bokstäverna i alfabetet genom att visa kort med varje bokstav.
- Förklara hur varje bokstav låter och ge exempel på ord som börjar med varje bokstav.
- Fråga eleverna att repetera ljuden efter dig.
Lär dig skriva (15 min)
- Visa hur man skriver varje bokstav både i stor och liten stil.
- Genomför en gemensam skrivövning där eleverna får prova att skriva bokstäverna på tavlan.
- Uppmana eleverna att öva på att skriva sina egna namn med rätt stor och liten bokstav.
Bokstavsspel (10 min)
- Play a game where students identify letters from a set of cards.
- Give out flashcards with letters and ask students to find objects in the classroom that begin with that letter.
- Engage students in a discussion about words they know that start with those letters.
Gör egna bokstäver (10 min)
- Tilldela eleverna papper och färgpennor för att skapa sina egna bokstäver.
- Be dem att dekorera bokstäverna med bilder av saker som börjar på den bokstaven.
- Låt dem presentera sina bokstäver för klassen och berätta vilket ord de relaterar till.
Aktivitet
Eleverna ska kunna arbeta i par för att spela “Bokstavsjakt”. Varje elev får en bokstav och ska leta efter föremål i klassrummet som börjar med deras bokstav. När de hittar ett objekt får de säga bokstavens ljud och ordet det representerar.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
- Vilken bokstav låter som ‘a’? (Svar: A)
- Skriv ordet ‘bok’ med din egen hand. (Svar: ‘bok’)
- Vad är ljudet av bokstaven ‘b’? (Svar: ‘b’)
- Nämn ett ord som börjar med bokstaven ‘s’. (Svar: ‘sol’)
- Kan du skriva en stor bokstav och en liten bokstav av ‘m’? (Svar: M och m)
Hemläxa
Eleverna ska få i uppgift att samla tre föremål hemma som börjar på en viss bokstav och rita dem. Hemläxan ska vara kortfattad, ca 50 ord och följas av en presentationsuppgift i nästa lektion.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift ska eleverna få i uppgift att skriva en kort berättelse (100-150 ord) som börjar med en bokstav de själva väljer. Berättelsen ska inkludera flera ord som börjar på den valda bokstaven, vilket ger dem möjlighet att visa sin förståelse för bokstäver och ord.
Förslag för nästa lektion
Sjunga alfabetssånger
Nästa lektion kan fokusera på att lära sig alfabetet genom sånger och ramsor. Sång och vers kan hjälpa till att förstärka lärande om bokstäverna och göra det mer engagerande för eleverna. Det är relevant för kunskapskraven genom att koppla ljud och visuella representationer av bokstäverna med repetition och melodisk inlärning.
Förberedelser
- Förbered kort med bokstäver.
- Samla material för skrivövningar (papper och färgpennor).
- Sätt upp utrymme för bokstavsspelet.