En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. Svenska – Läsning och förståelse

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Läsning och förståelse

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att utveckla grundläggande läsförmåga. Eleverna får arbeta med olika typer av texter för att förstå och tolka dessa. Målet är att eleverna ska kunna läsa enkelt skrivna texter och med viss förståelse återberätta innehållet.

Kunskapskrav

Eleven kan läsa och förstå enkla texter och med viss hjälp återberätta vad texten handlar om.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till läsning (15 min)
  • Diskutera med eleverna vad läsning innebär och varför det är viktigt.
  • Ge exempel på olika typer av texter (böcker, tidningar, skyltar).
  • Förklara hur bilder kan hjälpa oss att förstå vad vi läser.
Läsning av en gemensam text (20 min)
  • Välj en kort, enkel berättelse och läs den högt för klassen.
  • Stanna upp och ställ frågor under läsningen för att kontrollera förståelse.
  • Diskutera vad som händer i berättelsen och varför.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Be eleverna återberätta vad berättelsen handlade om i par.
  • Samla klassens tankar om berättelsen och skriv ner viktiga punkter på tavlan.
  • Diskutera hur berättelsen kan kopplas till deras egna liv.
Förberedelse för aktiviteten (5 min)
  • Introducera den kommande aktiviteten där eleverna ska skapa egna bilder baserade på berättelsen.
  • Klargör vad som förväntas av dem under aktiviteten.
Aktivitet

Eleverna får skapa egna bilder eller teckningar som representerar en del av den lästa berättelsen. De kan sedan presentera sina bilder för klassen och förklara vad de har illustrerat. Denna aktivitet knyter an till läsningen genom att uppmuntra till kreativitet och personlig tolkning av texten.

Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket
  • Vad handlar berättelsen om?
    • Svar: Berättelsen handlar om…
  • Vilka karaktärer fanns i berättelsen?
    • Svar: Karaktärerna är…
  • Vad hände i början av berättelsen?
    • Svar: I början hände…
  • Vad fick du för känslor när du hörde berättelsen?
    • Svar: Jag kände…
  • Hur skulle du sammanfatta berättelsen med ett ord?
    • Svar: Jag skulle sammanfatta det med…
Hemläxa

Be eleverna att läsa en kort bok hemma som de får låna från skolan. De ska sedan förbereda sig för att berätta om sin favoritdel av boken i nästa lektion.

Fördjupningsuppgift

Eleverna får i uppgift att skriva en egen enkel berättelse om något som har hänt dem i verkligheten. Berättelsen ska innehålla minst tre meningar och kunna läsas högt i klassen. Det ger möjlighet att visa sin förståelse för text och berättandeform.

Förslag för nästa lektion

Koppling till bilderböcker: I nästa lektion kan fokus ligga på att utforska bilderböcker, där eleverna får lära sig om hur bilder och text samverkar för att skapa mening. Vi kan diskutera och analysera några utvalda bilderböcker och vad de vill berätta. Detta knyter an till kunskapskrav om att förstå och tolka texter med flera uttrycksformer.

Förberedelser
  • Välj en enkel berättelse/bok att läsa för klassen.
  • Förbered eventuella bilder/illustrationer som kan användas under lektionen.
  • Samla in material för kreativ aktivitet (papper, färg, pennor).