Lektionsplanering
Årskurs: 3 Ämne: Geografi Tema: Sveriges klimat och väder
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna kunskap om Sveriges klimat och väderförhållanden samt hur dessa faktorer påverkar livet och miljön. Det handlar om att förstå skillnaderna mellan väder och klimat, hur klimatet varierar över landet och vilka konsekvenser detta får för människor och natur.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på vad klimat och väder är, samt vilka väderfenomen som finns i Sverige. Eleven kan resonera kring hur förändringar i klimatet kan påverka människors liv och natur.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till väder och klimat (10 min)
- Förklara skillnaden mellan väder och klimat.
- Vad påverkar klimatet i Sverige?
- Diskutera olika vädertyper och fenomen (regn, snö, sol).
Sveriges klimattyper (15 min)
- Genomgång av de olika klimattyperna i Sverige och deras kännetecken.
- Diskussion om hur klimatet påverkar djur- och växtliv.
- Frågor till eleverna: Vad tycker ni om vädret i Sverige?
Väderfenomen och dess påverkan (10 min)
- Beskrivning av typiska väderfenomen i Sverige (stormar, värmeböljor).
- Hur påverkar dessa väderfenomen människors liv? (exempelvis vid kraftiga snöfall eller översvämningar).
- Eleverna får dela egna erfarenheter av väderfenomen de upplevt.
Reflektion och sammanfattning (15 min)
- Sammanfatta vad vi har lärt oss idag om klimat och väder i Sverige.
- Diskutera varför det är viktigt att förstå väder och klimat.
- Låt eleverna ge exempel på vad de kan göra för att anpassa sig efter olika väderförhållanden.
Aktivitet
Eleverna ska genomföra en “Väderdagbok” där de under en vecka skriver ner vädret varje dag, tillsammans med egna observationer av hur vädret påverkar deras aktiviteter. De ska också inkludera en kort sammanfattning kring hur de upplever klimatet i sin del av Sverige. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad är skillnaden mellan väder och klimat? – Svar: Väder är kortsiktiga förhållanden, medan klimat är långsiktiga mönster.
- Nämn ett väderfenomen som ni känner till. – Svar: Regn, snö, åska.
- Hur påverkar klimatet växter och djur? – Svar: Olika växter och djur trivs i olika klimat.
- Kan vädret påverka vad vi gör på fritiden? – Svar: Ja, vi kanske stannar inne vid dåligt väder.
- Vad tyckte du var mest intressant idag? – Svar: Att lära sig om olika klimatzoner i Sverige.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort text om en specifik vädertyp (som snö eller åska), inklusive hur den uppstår och hur den påverkar både naturen och människors aktiviteter. Hemuppgiften fungerar både som läxa och som en kompletteringsuppgift för de elever som varit borta. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på detta förslag.
Citat
“Klimatet förändras, och vi har makten att styra förändringen.” – Ban Ki-moon (2014) Detta citat understryker vikten av att förstå klimatet och vädret i relation till mänskligt agerande och ansvar, vilket är centralt för lektionen om Sveriges klimat och väder.
Nästa lektion
Tema för nästa lektion kan vara “Sveriges infrastruktur och transport.” Detta tema är relevant för att förstå hur människor rör sig och transporterar varor inom Sverige samt hur infrastruktur påverkar samhällsstruktur och livsvillkor. Användaren kan skriva “Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på detta förslag.