Lektionsplanering: Sveriges natur och miljö
Årskurs: 3
Ämne: Geografi
Tema: Sveriges natur och miljö
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska ge eleverna kunskap om Sveriges naturtyper, deras flora och fauna samt hur dessa påverkar människors liv och levnadsvillkor. Det handlar om att förstå de olika naturmiljöer som finns i Sverige, deras egenskaper och vikten av att bevara dem.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på Sveriges olika naturtyper och dess vikt för människor och djur. Eleven framhäver också vikten av att skydda och bevara dessa miljöer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till naturtyper i Sverige (10 min)
- Vilka olika naturtyper finns i Sverige? (t.ex. skog, fjäll, sjöar)
- Betydelse av dessa miljöer för djur och människor.
- Sammanhang mellan naturtyper och klimat.
Sveriges flora och fauna (15 min)
- Genomgång av typiska växter och djur i olika naturtyper.
- Diskutera hur vädret och klimatet påverkar dessa organismer.
- Frågor till eleverna: Har ni sett några av dessa växter eller djur i er närmiljö?
Mänsklig påverkan på miljön (10 min)
- Hur påverkar människan dessa naturtyper? (exempelvis skogsavverkning, urbanisering)
- Diskutera hållbarhet och hur vi kan skydda vår natur.
- Elevdiskussion om vad de kan göra för att hjälpa till.
Reflektion och sammanfattning (15 min)
- Sammanfatta vad vi har lärt oss idag om Sveriges natur och miljö.
- Diskutera varför det är viktigt att bevara våra naturtyper.
- Låt eleverna dela exempel på hur de kan vara snälla mot miljön.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en broschyr om en vald naturtyp i Sverige, inklusive information om vad som kännetecknar den, vilka djur och växter som finns där och hot mot miljön.
Exit-ticket
- Vilka naturtyper finns i Sverige?
- Svar: Skog, fjäll, sjöar, kust.
- Nämn ett djur som lever i svensk skog.
- Svar: Älg, rådjur, räv.
- Hur påverkar vi människorna miljön?
- Svar: Genom avverkning av skog, föroreningar.
- Vad kan vi göra för att skydda vår natur?
- Svar: Återvinna, vara försiktiga med skräp.
- Vad lärde du dig idag?
- Svar: Om Sveriges olika naturtyper och vart djur och växter finns.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort text om en naturtyp i Sverige som intresserar dem, beskriva dess kännetecken och nämna vilka djur och växter som lever där. Hemuppgiften kan fungera både som läxa och som en kompletteringsuppgift för de elever som varit borta.
Citat
“Natur är den bästa skolan.” – Förmodligen David Thoreau (1817-1862)
Detta citat påminner om vikten av att lära sig av naturen och de livsmiljöer vi har omkring oss, vilket är centralt för lektionen om Sveriges natur och miljö.
Nästa lektion
Tema för nästa lektion kan vara “Sveriges klimat och väder”. Detta tema är relevant för att förstå hur klimatet i Sverige påverkar livsmiljöer och människor samt hur dessa faktorer samverkar.