Lektionsplanering
Årskurs: 3
Ämne: Historia
Tema: Livet förr (Storyline)
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsplaneringen omfattar centralt innehåll som berör livsvillkor och verksamheter i olika tider och rum. Eleverna kommer att få utforska hur människor levde, arbetade och interagerade i svunna tider genom att använda en storyline-metod för att skapa en berättelse.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna beskriva och ge exempel på livsvillkor under olika tidsperioder, samt använda relevanta historiska begrepp och källor. De ska också kunna framföra sina kunskaper muntligt och i skriftlig form.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till temat “Livet förr” (10 min)
– Presentera temat genom att ställa frågor om vad eleverna vet om livet förr.
– Diskutera skillnaden mellan livsvillkor idag och tidigare.
– Introducera storyline-metoden och dess syfte i lektionen.
Gruppindelning och karaktärsskapande (15 min)
– Dela in eleverna i mindre grupper där varje grupp får skapa en karaktär från förr (exempelvis en bonde, en handelsman eller en kung).
– Ge vägledning om vilket tidsperiod och miljö de ska mena sig att representera.
– Låt dem skriva en kort bakgrundshistoria för sin karaktär och delas i grupper.
Skapa berättelser utifrån karaktärerna (15 min)
– Eleverna ska i sina grupper skapa en gemensam berättelse baserad på sina karaktärer och deras liv.
– Uppmana dem att inkludera olika aspekter av livet förr, som arbete, familj, mat och traditioner.
– Ge exempel på hur de kan beskriva vardagsliv och viktiga händelser.
Presentera berättelserna (5 min)
– Låt varje grupp kort presentera sin berättelse för klassen.
– Ställ öppna frågor för att uppmuntra till diskussion om de olika livsvillkoren som framkommit.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
– Sammanfatta de viktigaste punkterna från dagens lektion.
– Diskutera hur livsvillkor har förändrats och varför det är viktigt att förstå historia.
– Be eleverna reflektera över vad de lärt sig om livet förr.
Aktivitet
I samband med lektionen ska eleverna delta i att skapa en gemensam “tidskapsel” där de får inkludera artefakter (ritningar/illustrationer) och korta texter om händelser från sina karaktärers liv. Denna kapsel kan sedan sparas och öppnas vid en framtida lektion för att koppla deras inlärning till nya teman.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
– Vad var en typisk sysselsättning för en bonde under historien?
Svar: Att odla grödor och ta hand om djur.
– Nämn en faktor som påverkade människors liv under förr.
Svar: Tillgång till resurser som mat och vatten.
– Hur kan vi förstå vårt eget liv genom att studera livet förr?
Svar: Genom att se hur vi har utvecklats och lärt oss över tid.
– Vilka traditioner i ditt liv liknar de som dina karaktärer hade?
Svar: Exempelvis att fira högtider med familjen.
– Ge ett exempel på hur familjestrukturen var annorlunda förr jämfört med idag.
Svar: Familjer var ofta större och arbetade tillsammans mer.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort text (100-150 ord) om en historisk person från en tidsperiod de har lärt sig om. Texten ska inkludera viktiga händelser från personens liv.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna utföra ett projekt där de ska välja en specifik tidsepok och skapa en visuell presentation (affisch eller digitalt) som inkluderar information om livsvillkor, traditioner och viktiga händelser från den tiden. De ska också kunna framföra sina resultat inför klassen.
Förslag för nästa lektion
“Ämnen och hantverk i vida tider”
I nästa lektion kommer vi att fokusera på hantverk och yrken från förr, samt hur dessa påverkat samhället och kulturen. Eleverna kommer att få lära sig mer om specifika hantverksyrken och hur de skiljer sig från moderna yrken, vilket bygger vidare på deras förståelse av livsvillkor och sociala strukturer.
Förberedelser
– Förbereda material för tidskapselaktiviteten (papper, färger).
– Samla information och exempel på livsvillkor från olika tidsperioder.
– Organisera rummet för grupparbete och presentationer.