En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 3. Naturkunskap/Samhällskunskap – Allemansrätten

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne eller kurs: Naturkunskap / Samhällskunskap
Tema: Allemansrätten

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få förståelse för allemansrätten och dess betydelse för både människor och natur. De ska också lära sig om ansvar och respekt för naturen samt hur man beter sig i skog och mark.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för vad allemansrätten innebär samt ge exempel på vad som är tillåtet och inte tillåtet i naturen. Eleven kan också delta i diskussioner om värdet av att skydda naturen.

Lärarledda instruktioner

Introduktion av provet (10 min)

– Presentera syftet med provet och vilket innehåll som eleverna har arbetat med gällande allemansrätten.
– Beskriv strukturen på provet (antal frågor, typ av frågor) och tidsram för provet.

Genomgång av viktig information (15 min)

– Sammanfatta de viktigaste punkterna gällande allemansrätten.
– Diskutera exempel på vad som är okej och inte okej att göra i naturen.
– Besvara eventuella frågor från eleverna.

Provet (20 min)

– Dela ut provet och ge tydliga instruktioner om hur lång tid de har på sig.
– Ge eleverna möjlighet att arbeta individuellt och fokusera på provet utan störningar.

Avslutning och reflektion (5 min)

– Samla eleverna för en kort reflektion efter provet.
– Diskutera vad de har lärt sig om allemansrätten och dess betydelse.

Aktivitet

Inom ramen för provet kan en aktivitet innefatta att skapa en affisch som sammanfattar allemansrätten, där eleverna får visa sin förståelse för ämnet. Detta kan göras som en del av provet eller efter provet som en tilläggsuppgift.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

– Vad innebär allemansrätten?
Svar: Allemansrätten ger oss rätt att vistas i naturen och njuta av den, så länge vi visar hänsyn och inte skadar naturen.

– Nämn en sak du får göra i naturen enligt allemansrätten.
Svar: Man får vandra på stigar och i skogar utan att be om lov så länge man visar hänsyn.

– Vad är något du inte får göra enligt allemansrätten?
Svar: Man får inte skräpa ner eller störa djur och natur.

– Hur kan vi visa respekt för naturen?
Svar: Genom att plocka upp skräp, inte skada växter och djur och följa reglerna.

– Varför är allemansrätten viktig?
Svar: Den gör att vi alla kan njuta av naturen, men vi måste ta ansvar för att skydda den.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort text (ca 100 ord) om en plats i naturen de skulle vilja besöka, och hur de skulle bete sig för att följa allemansrätten.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppdrag att göra en liten presentation där de beskriver en specifik plats i naturen och hur allemansrätten tillämpas där. De kan inkludera aspekter som vad man får och inte får göra på platsen samt betydelsen av att ta hand om miljön.

Förslag för nästa lektion

Naturens resurser och skydd
I nästa lektion kan fokus ligga på människans påverkan på naturen och hur vi kan skydda våra resurser. Denna lektion bör ge eleverna en djupare förståelse för miljöfrågor och hur vi kan agera för att bevara vårt ekosystem. Kunskapskravet som är aktuellt handlar om att kunna diskutera och reflektera över mänsklig påverkan på naturen och betydelsen av att skydda den.

Förberedelser

– Skapa provet och inkludera frågor av olika slag (flervalsfrågor, matcha, kortsvar).
– Förbereda material för den avslutande aktiviteten (affischmaterial).
– Samla information och resurser för eventuell uppföljning av elevernas frågor och reflektioner.