En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 3. SO/Teknik – Säkerhet på internet

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: SO/Teknik
Tema: Säkerhet på internet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få kunskaper om hur man beter sig tryggt och säkert på internet. Det centrala innehållet omfattar även känslan av att det är viktigt att skydda sin egen och andra personers information.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på hur man kan vara säker på internet och vilka risker som finns.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till internet och säkerhet (15 min)

– Förklara vad internet är och hur vi använder det i vardagen.
– Diskutera vilka typer av information vi kan hitta på internet och som vi själva delar.
– Presentera begrepp som “personlig information”, “integritet”, och “risker”.

Risker på internet (15 min)

– Beskriva vanliga risker såsom oönskade kontakter, nätmobbningsproblem och delning av personlig information.
– Använda exempel från barn och ungdomars användning av sociala medier för att konkretisera riskerna.
– Uppmuntra eleverna att ställa frågor och dela egna erfarenheter.

Säkra beteenden på internet (10 min)

– Ge konkreta tips för hur man kan skydda sig på internet, som att aldrig dela lösenord eller personlig information.
– Diskutera vikten av att berätta för en vuxen om något känns fel.
– Berätta om inställningar för sekretess och hur man kan kontrollera vem som ser vad i sociala medier.

Sammanfattning och frågor (10 min)

– Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen.
– Ge eleverna möjlighet att ställa frågor för att klargöra eventuella oklarheter.
– Affirmativt svara på elevernas frågor för att förstärka deras förståelse.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper om tre och ska göra en affisch där de sammanfattar vad de har lärt sig om säkerhet på internet. De ska inkludera både risker och säkra beteenden. Detta främjar deras förståelse och kreativitet samt ger möjlighet att samarbeta.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

– Vad innebär “personlig information”?
Svar: Information som kan identifiera en person, som namn, adress eller telefonnummer.
– Nämn en risk med att använda internet.
Svar: Stötande eller olämpliga kontakter och nätmobbningsproblem.
– Vad ska man aldrig dela på internet?
Svar: Lösenord och personlig information.
– När ska du berätta för en vuxen?
Svar: Om något på internet känns fel eller obehagligt.
– Nämn ett sätt att skydda sig på sociala medier.
Svar: Justera sekretessinställningar så att bara vänner kan se ens inlägg.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort uppsats (ca 100 ord) om vad de lärt sig om säkerhet på internet och varför det är viktigt.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska i par göra en presentation där de utforskar ett specifikt säkerhetsrelaterat ämne, såsom hur man undviker nätmobbningsproblem eller hur man kan skydda sin integritet på sociala medier. Presentationen bör inkludera exempel och goda råd.

Förslag för nästa lektion

Digitala fotavtryck

I nästa lektion kan vi fokusera på vad ett digitalt fotavtryck innebär och hur det påverkar individen. Det är relevant att förstå hur det vi gör online kan färga vår identitet och hur det vi publicerar kan påverka oss i framtiden. Lektionen bör täcka begrepp som långsiktiga konsekvenser av delad information och hur man kan hantera sitt digitala fotavtryck.

Förberedelser

– Förbered en presentation om internet och säkerhet med bilder och exempel.
– Skapa material för affischaktiviteten.
– Samla exempel på nätmobbningsfall eller positiva exempel på säker internetanvändning.