Lektionsplanering
Årskurs: 4-6
Ämne: Modersmål
Tema: Sport
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens centrala innehåll innefattar att utveckla elevernas förmåga att uttrycka sig i tal och skrift kring ämnet sport. Eleverna ska också få möjlighet att läsa och analysera texter om sporter samt diskutera och argumentera kring sportens betydelse i samhället.
Kunskapskrav:
Eleverna ska kunna formulera sig i skrift och tal, delta i samtal och diskussioner samt beskriva och reflektera över innehållet i de texter de läser.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till sportens värld (10 min)
– Presentera temat och syftet med lektionen, och ställ frågor om vad eleverna vet om sport.
– Diskutera olika sporttyper, deras regler och syften.
– Använd exempel på aktuella sporthändelser för att skapa engagemang.
Läsning och analys av sportartikel (15 min)
– Dela ut en kort artikel om en aktuell sportnyhet eller en idrottare.
– Tillsammans med eleverna, läs texten och identifiera centrala begrepp och teman.
– Diskutera textens huvudidé samt ge exempel på argument och stöd i texten.
Skrivövning: Argumenterande text om sport (15 min)
– Eleverna får i uppgift att skriva en kort argumenterande text där de uttrycker sin åsikt om en sport eller en sportrelaterad fråga, till exempel “Bör idrott vara obligatoriskt i skolan?”.
– Ge exempel och vägledning på hur man skriver en argumenterande text.
– Dela med sig av tips för att strukturera sina argument.
Diskussion och reflektion (10 min)
– Dela in klassen i mindre grupper och låt dem diskutera sina argumenterande texter med varandra.
– Be grupperna sammanfatta samtalen och dela sina insikter med klassen.
– Avsluta med att diskutera sportens roll i samhället och olika perspektiv på sport.
Aktivitet:
Eleverna ska göra en presentation om en sport de är intresserade av, där de inkluderar fakta, regler och sina personliga åsikter. Presentationen kan göras i grupp eller individuellt och ska vara 3-5 minuter lång. Denna aktivitet uppmuntrar dem att använda sitt muntliga språk och argumenterande färdigheter.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vilken sport tycker du är mest spännande och varför? (Svar: Eleverna ger sitt svar och motivering.)
– Nämn tre sporter som du tycker är intressanta. (Svar: Eleverna listar tre sporter.)
– Vad tyckte du om den artikel vi läste idag? (Svar: Eleverna ger sin åsikt om artikeln.)
– Vilka argument kan du använda för att stödja din åsikt om sport? (Svar: Eleverna ger exempel på sina argument.)
– Hur tror du sport kan påverka våra liv? (Svar: Eleverna reflekterar över sportens påverkan.)
Hemläxa:
Skriv en kort text (150-200 ord) där du argumenterar för eller emot en specifik sportpolicy, till exempel “ska det vara obligatoriskt med idrott varje vecka i skolan?”.
Fördjupningsuppgift:
Eleverna ska välja en sport och göra en djupgående undersökning om dess historia, regler och påverkan på samhället. De ska sammanställa informationen i en presentation eller en rapport som innehåller både faktiska och personliga reflektioner. Denna uppgift syftar till att ge dem möjlighet att visa djup förståelse och analytisk förmåga.
Förslag för nästa lektion:
Sport och identitet
Den kommande lektionen kan handla om hur sport formar identitet och gemenskap. Undervisningen kan använda exempelvis diskussioner och teoretiska texter som anknyter till sportens roll i att skapa gemenskap och hur den kan påverka individens identitet. Kunskapskravet kan röra sig om att beskriva och reflektera över hur sport och identitet hänger ihop.
Förberedelser:
– Samla aktuella artiklar och nyhetsinslag om sport.
– Förbered material för argumenterande textövningar.
– Sätt upp en presentationstavla för elever som vill dela sina sportpresentationer.