Lektionsplanering
Årskurs: 4
Ämne: Engelska
Tema: Skrivuppgift
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll inkluderar att eleven ska utveckla förmåga att skriva enkla texter, vilket innebär att skapa meddelanden, beskrivningar och berättelser i tal och skrift. Eleverna ska också lära sig att anpassa språket efter olika syften och mottagare, samt att behärska grundläggande språkliga strukturer och normer.
Kunskapskrav
Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. I texterna använder eleven stor bokstav, punkt och frågetecken samt kan stava ord som är vanligt förekommande i elevnära texter. De berättande texter eleven skriver har en enkel röd tråd och i huvudsak fungerande handling.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till skrivuppgift (10 min)
– Presentera temat för skrivuppgiften och förklara syftet med att skriva berättande texter.
– Ge exempel på olika typer av berättelser (fantasy, äventyr, etc.) och diskutera vad som kännetecknar en bra berättelse.
– Förklara vikten av att ha en tydlig struktur: inledning, händelseförlopp och avslutning.
Modeller och exempeltexter (15 min)
– Visa eleverna exempel på berättande texter och diskutera vad som gör dem intressanta.
– Analysera språket och strukturen i de utvalda texterna med hjälp av klassens insikter och reflektioner.
– Låt eleverna ställa frågor om språket och textens innehåll.
Skapande av berättelse (15 min)
– Dela ut ett arbetsblad där eleverna kan skissa sin berättelse och formulera en plan för sin text.
– Ge tips om hur de kan använda bilder och rekvisita för att inspirera sina skrifter.
– Ge eleverna tid att börja skriva sina berättelser.
Sammanfattning och förberedelse för nästa steg (10 min)
– Reflektera över vad de har lärt sig under lektionen.
– Förklara vad som förväntas av dem till nästa lektion, inklusive att avsluta sina berättelser.
Aktivitet
Eleverna får skapa en kort berättelse baserat på en bild som de väljer. De ska beskriva bilden och utveckla en historia utifrån den. Aktiviteterna kopplar an till lektionens tema genom att eleverna får använda sina kreativa förmågor och tillämpa det lärda om berättelsestruktur.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.
Exit-ticket
– Vilka tre delar består en berättelse vanligtvis av?
Svar: Inledning, händelseförlopp och avslutning.
– Ge ett exempel på något jag kan beskriva i min berättelse.
Svar: En plats, person eller händelse.
– Vad betyder det att ha en “röd tråd” i en berättelse?
Svar: Att det finns en tydlig, sammanhängande handling eller tema.
– Vilken typ av språk kan jag använda för att göra min berättelse intressant?
Svar: Beskrivande språk, känslor, och dialekter.
– Hur kan bilder hjälpa mig när jag skriver?
Svar: De kan ge inspiration och hjälpa till att visualisera min berättelse.
Hemläxa
Eleverna ska skriva klart sina berättelser och lämna in dem vid nästa lektion. Beräknad längd: 150-200 ord.
Fördjupningsuppgift
För elever som vill ha en extra utmaning kan de välja att skriva en längre berättelse (300-500 ord) och inkludera flera karaktärer och en mer komplex handling. De ska även ge en kort presentation av sitt skrivande vid nästa lektion för att träna sin muntliga kommunikation.
Förslag för nästa lektion
Nytt tema: “Berätta din historia”
I nästa lektion kan eleverna få möjlighet att dela sina berättelser med klassen. Syftet med lektionen är att utveckla deras muntliga färdigheter och få dem att reflektera över sin egen och andras skrivprocess. Under lektionen fokuserar vi på att ge och ta emot konstruktiv respons, vilket även stödjer utvecklingen av textens innehåll och stil.
Förberedelser
– Förbered exempeltexter som kan användas under lektionen.
– Skapa arbetsblad för textplanering.
– Samla bilder för att inspirera elevernas berättelser.