En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 4. Geografi – Naturresurser och hållbarhet

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering för Geografi

Årskurs: 4

Ämne: Geografi

Tema: Naturresurser och hållbarhet i Sverige

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att ge eleverna en förståelse för Sveriges naturresurser och hur dessa används. Fokuset ligger på vikten av hållbar utveckling och hur vi kan bevara våra resurser för framtida generationer.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna ge exempel på olika naturresurser som finns i Sverige samt diskutera hur dessa används och vilka effekter det har på miljön. De ska också kunna beskriva vad hållbarhet innebär och ge exempel på åtgärder för att bevara resurser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till naturresurser (10 min)

  • Förklara vad naturresurser är och ge exempel på naturresurser som finns i Sverige (t.ex. vatten, skog, mineraler).
  • Diskutera varför det är viktigt att förstå och bevara dessa resurser.
  • Visa en bild- och kartpresentation av Sveriges resurser.

Användning av naturresurser (15 min)

  • Beskriva hur naturresurser används inom olika industrier, som skogsbruk och gruvdrift.
  • Diskutera fördelar och nackdelar med att utnyttja naturresurser.
  • Ge exempel på hur resursutnyttjande kan påverka miljön.

Hållbar utveckling (15 min)

  • Förklara begreppet hållbar utveckling och dess betydelse.
  • Diskutera konkreta exempel på hur vi kan använda naturresurser på ett hållbart sätt (t.ex. hållbart skogsbruk, vattenförvaltning).
  • Presentera exempel på svenska initiativ för hållbarhet, som ekologisk odling och energi från förnybara källor.

Reflektion och diskussion (10 min)

  • Låt eleverna reflektera över sin egen användning av naturresurser i vardagen och vad de kan göra för att bidra till hållbarhet.
  • Diskutera vad som skulle hända om vi inte tog hand om våra resurser.
  • Sammanfatta lektionen och dess viktiga punkter.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och ska skapa en presentation om en specifik naturresurs i Sverige. De ska undersöka hur den används och vilka hållbara metoder som kan tillämpas för att bevara den.

Exit-ticket

  • Nämn tre naturresurser som finns i Sverige. (Svar: Vatten, skog, mineraler)
  • Vad är hållbar utveckling? (Svar: Användning av resurser på ett sätt som inte skadar kommande generationers möjligheter)
  • Ge ett exempel på en hållbar användning av en naturresurs. (Svar: Hållbart skogsbruk)
  • Vad kan hända om vi överutnyttjar våra naturresurser? (Svar: Skador på miljön och framtida brist på resurser)
  • Hur kan du bidra till hållbarhet i din vardag? (Svar: Återvinning, spara vatten, använda mindre plast)

M.v.h. Isak Skogstad