En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 4. Idrott – Samarbete

Lektionsplanering

Årskurs: 4

Ämne: Idrott

Tema: Samarbete

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att utveckla elevernas förmåga att samarbeta i olika fysiska aktiviteter. Det handlar om att arbeta tillsammans mot gemensamma mål, träna på att ge och ta emot instruktioner samt att förstå vikten av roller och ansvar i en grupp.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i olika aktiviteter och visar till viss del förmåga att samarbeta med andra. Eleven kan ge och ta emot instruktioner och visar förståelse för roller och ansvar i en grupp.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till samarbete (10 min)
  • Presentera lektionens tema och förklara vad samarbete innebär i olika sammanhang.
  • Diskutera vikten av att jobba tillsammans och ge exempel på situationer där samarbete är avgörande.
  • Förklara hur samarbete kan se ut under idrottslektioner, kopplat till kommande aktiviteter.
Gruppindelning och rollfördelning (10 min)
  • Dela in eleverna i små grupper om 4-5 personer.
  • Ge varje grupp en specifik roll, exempelvis ledare, tidtagare, uppmuntrare, etc.
  • Förklara syftet med rollerna och hur de bidrar till ett effektivt samarbete.
Samarbetsövningar (20 min)
  • Genomför olika samarbetsövningar, såsom att transportera en boll utan att använda händerna, där grupperna måste kommunicera effektivt.
  • Observera och ge feedback under övningarna, fokusera på hur grupperna löser uppgifterna tillsammans.
  • Diskutera vad som fungerade bra och vad som kan förbättras efter varje övning.
Reflektion och avslutning (10 min)
  • Samma eleverna och låt dem dela med sig av sina erfarenheter från samarbetsövningarna.
  • Ställ frågor om vad de lärt sig om samarbete och hur detta kan tillämpas i framtida situationer.
  • Sammanfatta lektionen och förbered dem för nästa tillfälle.

Som en fortsättning på lektionen ska eleverna genomföra en samarbetsbana där de i grupper ska traversera olika stationer. Varje station kräver olika samarbetsförmågor för att klara av momentet. Aktiviteten syftar till att fördjupa deras förståelse för och erfarenhet av samarbete i praktiska situationer.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  • Vad betyder samarbete?
    • Svar: Att arbeta tillsammans för att nå ett gemensamt mål.
  • Nämn en roll som kan vara viktig i en grupp.
    • Svar: Ledare, tidtagare eller uppmuntrare.
  • Ge ett exempel på en samarbetsövning.
    • Svar: Transportera en boll utan att använda händerna.
  • Hur kan man förbättra samarbetet i en grupp?
    • Svar: Genom att kommunicera tydligt och lyssna på varandra.
  • Varför är samarbete viktigt inom idrott?
    • Svar: För att vinna som ett lag och hjälpa varandra att nå sina mål.

Hemläxa

Skriv en kort reflektion (150-200 ord) om en gång då du behövde samarbeta i en aktivitet, vad gick bra och vad kunde ha gjorts bättre?

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift ska eleverna planera och leda en egen samarbetsövning för klassen. De ska skriva ner stegen i sin plan och ange vilken typ av samarbete som krävs, samt reflektera över hur de tänker att övningen kommer att bidra till klassens samarbetsförmåga. Uppgiften syftar till att eleverna ska kunna visa en djupare förståelse för samarbete och dess betydelse.

Förslag för nästa lektion: Teambuilding

Nästa lektion kan fokusera på teambuilding-aktiviteter som stärker gruppdynamiken och samarbetet. Lektionen ska innehålla olika spännande utmaningar som kräver att eleverna arbetar tillsammans på ett kreativt och unikt sätt. Detta kommer att ge en tydlig progression från denna lektion och förbereda dem för kommande projekt där samarbetet kommer att spela en avgörande roll.

Förberedelser

  • Förbered olika samarbetsövningar och material som behövs för dessa.
  • Dela in eleverna i grupper innan lektionen börjar.
  • Förbered reflekterande frågor inför avslutningen av lektionen.