Lektionsplanering
Årskurs: 4
Ämne: Matematik
Tema: Taluppfattning och räknesätt inom talområdet 0-1 000 000
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
- Taluppfattning och tals användning, inklusive naturliga tal och deras egenskaper samt hur de kan delas upp och användas för att ange antal och ordning.
- Användning av olika räknesätt och metoder för beräkningar med naturliga tal, inklusive huvudräkning, skriftlig beräkning och överslagsräkning.
Kunskapskrav
Eleven visar grundläggande kunskaper om matematiska begrepp samt använder och beskriver begrepp och samband mellan begrepp inom områdena taluppfattning och tals användning, algebra, geometri, sannolikhet och statistik med tillfredsställande säkerhet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till talområdet (10 min)
- Ge en övergripande förklarande genomgång av talområdet 0-1 000 000.
- Presentera regler för ordning och jämförelse av tal.
- Använd praktiska exempel för att illustrera hur skriver olika tal i ord och sifferform.
Metoder för räkning (15 min)
- Introducera räknesätten (addition, subtraktion, multiplikation och division) och deras praktiska användning.
- Förklara metoderna “rita en bild” och “prova dig fram” för problemlösning.
- Ge exempel på hur dessa metoder kan tillämpas i olika sammanhang.
Romerska talsystemet (10 min)
- Förklara vad det romerska talsystemet är och dess grundläggande symboler.
- Visa hur man avläser och skriver tal i det romerska talsystemet.
- Jämför romerska tal med svenska namngivningar av tal.
Ordna och jämföra tal (10 min)
- Engagera eleverna i ett praktiskt övningsmoment där de ordnar tal i storleksordning.
- använda kort eller papper där eleverna fysiskt placerar tal i korrekt ordning.
- Diskutera och reflektera över deras val av ordning.
Sammanfattning och avslutning (5 min)
- Sammanfatta lektionens innehåll och be eleverna ge exempel på vad de lärt sig.
- Identifiera eventuella områden där eleverna har frågor.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får en uppgift där de ska lösa en mängd olika problem som involverar addition, subtraktion, multiplikation och division av tal inom 0-1 000 000. De ska använda både metoden “rita en bild” för att illustrera sina lösningar och skriva ner sin metod. Varje grupp ska i slutet redovisa sin lösning för klassen.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
- Vilket tal är störst av 456 789 och 654 321?
Svar: 654 321 - Hur skriver du talet 500 i romerska siffror?
Svar: D - Vad är resultatet av 200 000 + 345 678?
Svar: 545 678 - Om du har 1000 gem och ger bort 234, hur många har du kvar?
Svar: 766 - Beskriv kortfattat varför metodiken “prova dig fram” kan vara effektiv när du löser problem.
Svar: Det uppmuntrar till försökslösningar och kan leda till insikter och förståelse.
Hemläxa
Låt eleverna göra en skriftlig uppgift där de ska skriva en berättelse (minst 150 ord) där de använder så många tal som möjligt inom talområdet 0-1 000 000. De ska även inkludera några romerska siffror i sin berättelse.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska undersöka och skriva en rapport om hur olika kulturer historiskt sett har använt tal och talsystem, inklusive det romerska talsystemet. De ska välja minst tre olika kulturer att jämföra och reflektera över skillnader och likheter i deras nummersystem. Rapporten ska vara på minst 500 ord.
Förslag för nästa lektion: Multiplikation och division i praktiken
I nästa lektion kan vi fokusera på hur multiplikation och division används i vardagslivet och i olika yrken. Eleverna får komma med exempel på situationer där dessa räknesätt kan tillämpas. Det är viktigt för att förstå relevansen av vad de har lärt sig och hur det kopplas till verkliga situationer.
Förberedelser
- Förbered övningsmaterial som kort med olika tal.
- Skapa uppgifter för hem- och fördjupningsuppgift.
- Sätt upp en whiteboard eller liknande för att illustrera romerska siffror.