Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Demokrati
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att eleverna ska förstå grundläggande demokratiska värderingar, hur demokratin fungerar och vilka rättigheter och skyldigheter medborgarna har. Vi fokuserar på hur vice riksdagsval och val till kommunfullmäktige går till, liksom vikten av att delta i demokratin.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna beskriva och samtala om skillnader mellan olika styrelseskick och redogöra för hur beslut fattas i demokratiska system. De ska också kunna förklara betydelsen av demokratiska principer såsom ansvar och engagemang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till demokrati (10 min)
– Redogör för vad demokrati innebär och involvera eleverna i en diskussion om vad de tycker att demokrati betyder.
– Presentera de olika beslutsorganen i Sverige, såsom riksdag och kommunfullmäktige.
– Ge exempel på hur val går till i Sverige och varför det är viktigt att rösta.
Genomgång av valprocessen (15 min)
– Beskriv stegen i valprocessen, inklusive nominering, kampanj, rösträkning och resultat.
– Använd praktiska exempel som riksdagsval för att illustrera processen.
– Diskutera vad rösträtt betyder och vilka som har rätt att rösta i Sverige.
Gruppdiskussioner (15 min)
– Dela in eleverna i små grupper och ge dem frågor att diskutera relaterade till demokratiska värderingar och varför det är viktigt att delta i demokratin.
– Se till att varje grupp får presentera sina tankar för klassen.
– Ställ frågor för att fördjupa diskussionen och uppmuntra kritiskt tänkande.
Reflektion (10 min)
– Låt eleverna reflektera individuellt över vad de lärde sig om demokrati under lektionen.
– Ge dem möjlighet att skriva ner sina tankar och känslor kring det demokratiska systemet.
– Sammanfatta lektionen och lyft fram nyckelinsikter.
Aktivitet
Eleverna ska genomföra en rollspelaktivitet där de simulerar ett val. De delas upp i grupper där varje grupp representerar olika partier. Eleverna måste skapa sina egna valkampanjer och presentera sina åsikter för klassen. Denna aktivitet syftar till att ge eleverna förståelse för hur val fungerar och vikten av att uttrycka sina åsikter.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter
Exit-ticket
– Vad är de tre grundläggande principerna för demokrati?
Svar: Allmän och lika rösträtt, yttrandefrihet, och majoritetsbeslut.
– Vad innebär rösträtt?
Svar: Rösträtt innebär att medborgarna har rätt att delta i valet av sina företrädare.
– Vilka organ ansvarar för att fatta beslut i Sverige?
Svar: Riksdagen, regeringen och kommunfullmäktige.
– Varför är det viktigt att delta i val?
Svar: För att påverka beslut som rör ens liv och samhälle, och för att utöva sin rättighet som medborgare.
– Vad är skillnaden mellan direkt och representativ demokrati?
Svar: Direkt demokrati innebär att medborgarna själva röstar direkt i frågor, medan representativ demokrati innebär att de väljer representanter som fattar beslut för dem.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort uppsats (300-400 ord) om varför det är viktigt att delta i demokratin och vad de skulle vilja förändra i sitt samhälle om de fick chansen.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska välja en demokrati från ett annat land och göra en jämförelse med den svenska demokratin. Uppgiften ska inkludera en skriftlig redogörelse (600-800 ord) samt en presentation av skillnader och likheter i demokratin och valprocessen.
Förslag för nästa lektion
“Kampanjstrategier och medborgarengagemang”
I nästa lektion kan eleverna arbeta med kampanjstrategier och hur olika grupper försöker engagera medborgare att rösta. Vi kan undersöka olika metoder för kommunikation och marknadsföring i demokratiska processer.
Detta tema är relevant eftersom det bygger vidare på elevernas förståelse av demokrati och valprocesser. Lektionen kommer att fokusera på hur man använder olika medier och strategier för att nå ut till folk och engagera dem i frågor som påverkar dem.
Förberedelser
– Förbered material för rollspel och kampanjer, inklusive plakat, pennor och papper.
– Skapa en lista med diskussionsfrågor till gruppdiskussionerna.
– Se till att all nödvändig information om valprocessen är uppdaterad och lättillgänglig för eleverna.