Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Idrott och hälsa
Tema: Orientering
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion behandlar orientering, där eleverna får möjlighet att utveckla sin förmåga att kunna orientera sig i okänd terräng med hjälp av karta och kompass. Centralt i innehållet är även förståelse för vandring i naturen och trygghet i att navigera.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna genomföra en orienteringsuppgift och redogöra för hur man använder karta och kompass för att navigera. Eleven visar grundläggande förståelse för orienteringens regler och säkerhet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till orientering (10 min)
– Ge en kort översikt över vad orientering är och dess historia.
– Presentera olika karttyper och deras användning i orientering.
– Förklara nyckelbegrepp som kompass, ledsträckor och kontrollpunkter.
Genomgång av karta och kompass (15 min)
– Visa hur man läser en karta och identifierar viktiga symboler.
– Demonstrera hur man ställer in en kompass och hur man följer en rutt.
– Diskutera praktiska tips för att navigera effektivt i skogen.
Praktisk övning: Orienteringsbana (20 min)
– Dela upp eleverna i små grupper och förklara orienteringsbanan.
– Ge varje grupp en karta med markerade kontrollpunkter.
– Låt grupperna genomföra övningen och navigera till de olika punkterna.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
– Samla eleverna och diskutera deras upplevelser och lärdomar från aktiviteten.
– Ställ frågor om vad som var utmanande och hur de löste dessa problem.
– Betona säkerhetsaspekter vid orientering i naturen.
Eleverna genomför en orienteringsbana där de använder en karta för att navigera till olika kontrollpunkter. Varje kontrollpunkt kan ha en uppgift eller fråga kopplad till natur eller säkerhet i skogsmiljö. Eleverna får möjlighet att praktiskt tillämpa sina kunskaper om kartan och kompassen samt samarbeta i grupper.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vad är en kompass och hur används den?
Svar: En kompass är ett instrument som visar vilken riktning man går och används för att navigera.
– Vad betyder det att “ställa in” kompassen?
Svar: Att ställa in kompassen innebär att justera den så att den pekar mot norr.
– Nämn tre viktiga symboler på en orienteringskarta.
Svar: Vatten, stigar och höjdkurvor.
– Vilka är de mest grundläggande säkerhetsåtgärderna vid orientering?
Svar: Att informera någon om var man går, att alltid ha med sig karta och kompass samt att känna till sina egna begränsningar.
– Hur kan orientering bidra till att öka fysisk aktivitet?
Svar: Genom att orientera rör man sig i naturen, vilket kan vara både ett träningspass och en rolig utmaning.
Hemläxa
Eleverna får i uppgift att skriva en kort text (200-300 ord) om en upplevelse de haft i naturen, där de reflekterar över vikten av att kunna orientera sig i olika miljöer.
Fördjupningsuppgift
Elever som strävar mot högsta betyg kan få i uppdrag att skapa sin egen orienteringsbana med minst fem kontrollpunkter. De ska dokumentera kartan och ge instruktioner på hur andra kan navigera i banan, samt skriva en kort rapport om vad de lärt sig om orienteringens tekniker och strategier.
Förslag för nästa lektion
Navigering med GPS
I nästa lektion kan fokus ligga på hur man använder GPS-teknologi i orientering och navigering. Eleverna bör få lära sig hur man använder en GPS-enhet, skillnader mellan traditionell orientering och GPS-styrd navigering, samt diskutera fördelar och nackdelar med teknologin. Detta innehåll är relevant för att ge eleverna en modern förståelse av orientering, och kunskapskraven kopplar till att använda olika slags navigeringsverktyg.
Förberedelser
– Förbereda orienteringskartor för varje grupp.
– Kontrollera att eleverna har tillgång till kompasser.
– Planera en säker och lämplig bana för orientering i närområdet.