Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Berättande texter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Under lektionen kommer vi att fokusera på element som kännetecknar berättande texter. Detta inkluderar berättelsens struktur, såsom inledning, huvuddel och avslutning, samt diskutera faktorer som karaktärer, miljö och handling.
Kunskapskrav
Eleven kan skriva kortare berättande texter som har en tydlig struktur och handling. Dessutom kan eleven använda vissa stilmedel och anpassa innehåll samt språk till syftet och mottagaren.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till berättande texter (10 min)
– Presentera vad en berättande text är och diskutera dess syfte.
– Gå igenom viktiga delar av berättelsen (inledning, konflikt, klimax, avslutning).
– Visa exempel på kända berättelser och hur dessa följer en grundläggande struktur.
Karaktärer och miljö i berättelser (15 min)
– Diskutera vikten av karaktärer och miljö i en berättelse.
– Ge exempel på hur man kan beskriva karaktärer och miljöer för att göra berättelsen mer levande.
– Låt eleverna ge exempel på karaktärer och miljöer från böcker de läst.
Skrivövning (15 min)
– Introducera en kort skrivövning där eleverna får skriva en egen inledning till en berättelse.
– Ge riktlinjer för vad som ska inkluderas i inledningen, såsom att fånga läsarens intresse och introducera karaktärer.
– Ge eleverna tid att skriva och uppmuntra dem att dela sina inledningar med en kamrat.
Sammanfattning av lektionen (10 min)
– Gå igenom vad vi har lärt oss om berättande texter.
– Diskutera varför det är viktigt att förstå berättelsens struktur och element.
– Ställ öppna frågor för att stimulera reflektion kring deras egna skrivupplevelser.
Aktivitet
Eleverna ska i par skapa en karaktär och en miljö för en berättelse. De ska sedan tillsammans komma på en kort synopsis för sin berättelse och skriva ned denna i punktform. Denna aktivitet främjar kreativt tänkande och ger möjlighet att tillämpa kunskapen om karaktärer och miljöer i berättelser.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vad är de tre huvuddelarna av en berättande text?
Svar: Inledning, huvuddel och avslutning.
– Hur kan vi beskriva en karaktär?
Svar: Genom att berätta om deras utseende, känslor och beteenden.
– Vad betyder “konflikt” i en berättelse?
Svar: Det är ett problem eller en utmaning som karaktärerna måste hantera.
– Varför är miljön viktig i en berättelse?
Svar: Den sätter stämningen och kan påverka hur historien utvecklar sig.
– Vad gör en inledning bra?
Svar: Den fångar läsarens intresse och introducerar karaktärerna och miljön.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en berättelse som är minst 300 ord lång, där de använder den inledning de skapat under lektionen. Berättelsen ska ha en tydlig struktur och inkludera en konflikt.
Fördjupningsuppgift
Elever som vill fördjupa sina kunskaper kan få i uppgift att skriva en längre berättelse, 500 ord eller mer, som innefattar flera karaktärer, olika miljöer och en komplex händelseutveckling. De ska även reflektera över hur deras val av stilmedel påverkar berättelsen.
Förslag för nästa lektion
Utveckling av berättelsen
I nästa lektion kommer vi att fokusera på att utveckla berättelsen vidare. Eleverna kommer att lära sig hur man bygger upp spänning och avslutning i en berättelse.
Denna lektion är relevant eftersom den ger eleverna en möjlighet att fördjupa sin förståelse för berättelsens struktur. Vi kommer att arbeta med kunskapskravet där eleverna ska kunna skriva textsammanhang med tydlig berättelse och spelregler.
Förberedelser
– Förbered exempel på berättande texter att diskutera i klassen.
– Ha skriva-material tillgängligt för alla elever.
– Tänk ut lämpliga skrivövningar och diskutera frågor om berättande texter.