En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 6. Svenska – Muntlig presentation

Lektionsplanering

Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Muntlig presentation

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

I denna lektion kommer vi att fokusera på “hur man genomför muntliga presentationer”. Vi kommer att arbeta med att planera och genomföra presentationer samt att utveckla förmågan att uttrycka idéer och resonera kring dem.

Kunskapskrav

Eleven kan genomföra en muntlig presentation där innehållet är anpassat till mottagaren. Eleven kan också använda ett varierat språk och strukturerade framställningar.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till muntlig presentation (10 min)
  • Förklara syftet med muntliga presentationer och deras betydelse.
  • Gå igenom olika typer av presentationer och vilket innehåll som kan vara relevant.
  • Diskutera vikten av att anpassa presentationen till sin publik.
Strukturera en presentation (15 min)
  • Presentera en grundstruktur för en presentation (introduktion, huvuddel, avslutning).
  • Ge exempel på hur man kan introducera ämnet, ge stödjande argument och avsluta starkt.
  • Diskutera vikten av att öva på sin presentation.
Praktiska övningar (15 min)
  • Dela ut korta presentationsteman som varje elev ska förbereda kort om.
  • Eleverna får 5 min för att skriva ner sina tankar kring den tilldelade uppgiften.
  • Uppmuntra eleverna att tänka på kroppsspråk och röstträning.
Genomgång av presentationsverktyg (5 min)
  • Gå snabbt igenom olika hjälpmedel/material som kan användas vid presentationer (t.ex. PowerPoint, affischer).
  • Betona vikten av tydlig och informativ visuell hjälp.
Sammanfattning och förberedelse för nästa lektion (5 min)
  • Sammanfatta dagens lektion och uppmana eleverna att förbereda sina presentationer till nästa gång.
  • Fråga om de har några funderingar kring uppgiften.
Aktivitet

Eleverna ska förbereda och genomföra en kort muntlig presentation (max 3 minuter) om ett valt ämne. Detta ska kopplas till temat för att öva på att skapa och framföra sina egna presentationer, med fokus på struktur och anpassning till publiken.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter (presentationerna kommer att göras under nästa lektion).

Exit-ticket
  • Vad är syftet med en muntlig presentation? (Att dela information och idéer med en publik.)
  • Vilka tre delar bör en presentation alltid innehålla? (Introduktion, huvuddel, avslutning.)
  • Varför är det viktigt att anpassa sin presentation till publiken? (För att göra innehållet relevant och engagerande.)
  • Ge ett exempel på ett presentationsverktyg. (PowerPoint, affischer, whiteboard)
  • Hur många minuter bör en kort presentation vara? (Max 3 minuter.)
Hemläxa

Förbered en kort muntlig presentation på max 3 minuter om ett valfritt ämne. Eleverna uppmanas att öva hemma inför nästa lektion.

Fördjupningsuppgift

Elever som vill utmana sig själva kan få i uppgift att göra en längre presentation (max 5 minuter) och använda ett presentationsverktyg som stöd. De ska då också inkludera interaktion med publiken, t.ex. ställa frågor och be om reflektioner.

Förslag för nästa lektion
Genomförande av presentationer

I nästa lektion kommer eleverna att genomföra sina presentationer inför klassen. Detta ger möjlighet att öva på muntlig framställning och få feedback av både lärare och klasskamrater. Lektionen bör också täcka hur man ger och tar emot respons på presentationer, vilket är en viktig del av lärandet i muntlig kommunikation.

Förberedelser
  • Förbered exempel på presentationsämnen att dela ut.
  • Ha material tillgängligt för presentationer (t.ex. dator, projektor).
  • Planera eventuella platser för eleverna att genomföra sina presentationer (t.ex. grupprum eller klassrum).