En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 7. Engelska – Uppstart

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Engelska
Tema: Uppstart

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att utveckla grundläggande kommunikativa färdigheter i engelska, inklusive att lyssna, tala, läsa och skriva. Eleverna kommer att arbeta med att introducera sig själva och sina intressen samt att förbereda sig för vidare lärande i språket.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna delta i samtal i olika sammanhang och uttrycka sig sammanhängande och tydligt. De ska även kunna redogöra för egna åsikter och erfarenheter samt formulera sig skriftligt i korta, enkla texter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kursens struktur (10 min)

– Presentera upplägget för kursen, inklusive vilka moment som kommer att ingå.
– Förklara vikten av att utveckla alla språkliga färdigheter: läsning, skrivning, tal och lyssnande.
– Diskutera förväntningar och mål för elevernas utveckling under året.

Självintroduktion (15 min)

– Be eleverna att kort skriva ned fakta om sig själva: namn, intressen och favoritaktiviteter.
– Gå igenom några exempel och ge eleverna verktyg för hur de kan presentera dessa faktorer muntligt.
– Genomför en övning där eleverna presenterar sig för varandra i små grupper.

Gemensam diskussion om språk och kultur (15 min)

– Leda en diskussion om skillnader och likheter mellan engelsktalande länder och Sverige.
– Ställ öppna frågor för att få igång en dialog, som “Vad vet ni om England?” eller “Vilka engelska ord känner ni igen från populärkultur?”
– Sammanfatta diskussionen och lyft fram intressanta punkter.

Introduktion till engelska uttryck och fraser (10 min)

– Introducera vanliga engelska fraser som används i vardagligt tal och presenterande sammanhang.
– Ge exempel på hur dessa fraser används i konversationer.
– Gör en kort praktisk övning där eleverna får använda de nya uttrycken i par.

Aktivitet

Eleverna ska i par skriva och framföra en kort presentation av sig själva där de använder de uttryck och fraser som har diskuterats under lektionen. De ska inkludera sina intressen och något de ser fram emot under kursen.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter.

Exit-ticket

– Vad är ett viktigt syfte med att lära sig engelska?
Svar: Att kommunicera med människor från olika länder.

– Nämn tre delar av språket vi ska jobba med under kursen.
Svar: Läsning, skrivning, tal.

– Vad gjorde vi i aktiviteten under lektionen?
Svar: Vi skrev och framförde korta självintroduktioner.

– Nämn en engelsk fras vi lärde oss idag.
Svar: “Hello, my name is…”

– Varför är det viktigt att förstå kulturella skillnader när man lär sig ett språk?
Svar: För att kommunicera effektivt och visa respekt för andra kulturer.

Hemläxa

Skriv en kort text (100-150 ord) där du beskriver ditt favoritintresse eller en hobby. Inkludera varför du tycker om det och någon rolig anekdot knuten till intresset.

Fördjupningsuppgift

Skriv en längre text (250-300 ord) där du diskuterar ett ämne eller en aktuell händelse kopplad till ett engelsktalande land. Använd olika källor för att stärka din argumentation och visa på kännedom kring kulturen och språket.

Förslag för nästa lektion

Ämnet för nästa lektion: Vardagsliv och traditioner i engelsktalande länder
Denna lektion kommer att fokusera på typiska traditioner och händelser i engelsktalande kulturer, vilket kan ge eleverna förståelse för kulturell kontext i språket de lär sig. Eleverna kommer att få lära sig mer om traditioner som Thanksgiving och Halloween och koppla dem till språket och kommunikationen. I den nästa lektionen kommer vi att sträva efter att utveckla kunskapen om hur kultur och språk samverkar.

Förberedelser

– Förbered en presentation av kursens innehåll och mål.
– Samla exempel på engelska fraser och uttryck som kan användas under lektionen.
– Skapa exempel på frågor för den gemensamma diskussionen om språk och kultur.