En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 7. Franska – Introduktion till franska språket och kulturen

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Franska
Tema: Introduktion till franska språket och kulturen

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

I denna lektion ska undervisningen fokusera på grundläggande fraser och vardagligt språk samt element av fransk kultur som franska maträtter och traditioner. Eleverna ska ges möjlighet att utforska och förstå kulturella skillnader och likheter i språkanvändning.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i enkla samtal och använda fraser och uttryck som är relevanta för vardaglig kommunikation. Eleven kan också redogöra för kulturella skillnader och likheter i samband med fransk och svensk kultur.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till franska språket (10 min)

– Presentera franska språket och dess utbredning globalt.
– Diskutera skillnader mellan franska och svenska språket, exempelvis uttal och grammatik.
– Ge en kort genomgång av hur man hälsar och presenterar sig på franska.

Franska fraser och hälsningsformer (15 min)

– Introducera grundläggande fraser som “Bonjour”, “Merci”, “S’il vous plaît”.
– Eleverna får öva dessa fraser i par genom korta dialoger.
– Demonstrera hur man kan använda fraserna i olika sammanhang, exempelvis i restaurang eller affär.

Fransk kultur – Mat och traditioner (15 min)

– Presentera några typiska franska maträtter som “croissant”, “quiche” och “ratatouille”.
– Diskutera kulturella traditioner såsom “La Fête Nationale” och “Bastille Day”.
– Använd bilder och autentiskt material (t.ex. menyer) för att göra det mer konkret.

Samtalsövning i par (10 min)

– Eleverna får instruktioner om att använda de lärda fraserna i egna korta samtal.
– Samtalen ska handla om deras egna intressen relaterat till fransk kultur.
– Läraren går runt och ger feedback samt stöttar där det behövs.

Avslutning och sammanfattning (5 min)

– Sammanfatta vad vi har lärt oss under lektionen och lyssna på några elever som vill dela med sig av sina samtal.
– Fråga eleverna vad de tyckte var mest intressant och varför.

Aktivitet

Eleverna ska arbeta i par och skapa en kort presentation om en fransk maträtt och dess betydelse i den franska kulturen. De ska använda så många av de fraser de har lärt sig som möjligt i sin presentation.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad betyder “Bonjour” på svenska? (Svar: God dag)
– Nämn två franska maträtter. (Svar: Croissant, Ratatouille)
– Hur hälsar man på franska? (Svar: Man säger “Bonjour”)
– Vilket datum firas “Bastille Day”? (Svar: 14 juli)
– Kan du ge ett exempel på en kulturell skillnad mellan Sverige och Frankrike? (Svar: Måltidskultur, t.ex. längre måltider i Frankrike)

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort text (100-150 ord) där de beskriver en fransk maträtt och vad de lärde sig om den under lektionen.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska välja en fransk stad (t.ex. Paris, Lyon) och göra en presentation om dess kulturella betydelse, inklusive språk, maträtter och traditioner. Presentationen ska vara 5 minuter lång och innehålla minst tre kulturella aspekter.

Förslag för nästa lektion
Tema: Franska alfabetet och uttal

I nästa lektion är syftet att bekanta eleverna med det franska alfabetet och dess uttalsregler. Genom att fokusera på hur olika bokstäver och ljud fungerar i franska, kommer eleverna att kunna förbättra sina språkkunskaper och självförtroende när de kommunicerar på språket. Denna övning kopplar direkt till lektionsplaneringen genom att bygga vidare på de grundläggande fraser och kulturella inslag som introducerats.

Förberedelser

– Förbered bildmaterial och menyer kring fransk mat.
– Samla exempel på kulturella traditioner och evenemang i Frankrike.
– Organisera utrymmet för parövningar och gruppexempel.