Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Geografi
Tema: Sårbara platser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar sårbara platser i relation till naturliga och mänskliga faktorer. Eleverna ska få kännedom om hur naturkatastrofer, klimatförändringar och mänskliga aktiviteter kan påverka olika områden, samt hur dessa platser görs sårbara utifrån ekonomiska och sociala aspekter.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna redogöra för och ge exempel på hur olika faktorer påverkar sårbara områden, samt kunna beskriva och analysera dessa platser utifrån kartor och andra källor.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till sårbara platser (10 min)
– Förklara begreppet “sårbara platser” och ge exempel på platser i världen som är utsatta för naturkatastrofer.
– Diskutera hur både mänskliga och naturliga faktorer bidrar till sårbarhet.
– Använd en karta för att visa exempel på sådana platser.
Faktorer som påverkar sårbarhet (15 min)
– Gå igenom viktiga faktorer som klimatförändringar, geografiskt läge och socioekonomiska förhållanden.
– Använd konkreta exempel för att illustrera hur dessa faktorer samverkar och påverkar samhället.
– Diskutera elevens egna erfarenheter av sårbarhet i deras hemregioner.
Gruppdiskussion (15 min)
– Dela in klassen i små grupper för att diskutera vad de anser är de mest sårbara platserna i världen.
– Ge varje grupp specifika frågor att arbeta med, såsom vilka faktorer som gör dessa platser sårbara och vad som kan göras för att minska sårbarheten.
– Sammanställ gruppernas insikter på tavlan.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Avsluta lektionen med att be eleverna reflektera över vad de har lärt sig under lektionen.
– Ställ öppna frågor som kan ge utrymme för större diskussion, till exempel “Vad kan vi som individer göra för att hjälpa sårbara samhällen?”
Aktivitet
Eleverna ska skapa en affisch som visar en specifik sårbar plats. Affischen ska innehålla information om platsens geografiska läge, sårbarhetsfaktorer och möjliga lösningar för att minska sårbarheten. Aktiviteten syftar till att förstärka elevernas förståelse för hur sårbarhet kan se olika ut beroende på olika faktorer och sammanhang.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vilka faktorer kan göra en plats sårbar?
Svar: Naturkatastrofer, klimatförändringar, socioekonomiska förhållanden.
– Ge ett exempel på en sårbar plats och varför den är sårbar.
Svar: Staden New Orleans, som är utsatt för orkaner och översvämningar.
– Vad kan göras för att minska sårbarheten i en plats?
Svar: Bygga bättre infrastruktur, ha beredskapsplaner, och utbilda befolkningen.
– Hur påverkar ekonomiska faktorer sårbarheten?
Svar: Låg ekonomisk status kan göra det svårt för samhällen att återhämta sig från katastrofer.
– Hur kan vi som individer bidra?
Svar: Genom att stödja biståndsorganisationer och öka medvetenheten om sårbara platser.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort uppsats på 300-500 ord om en specifik sårbar plats, inkludera faktorer som gör den sårbar och möjliga lösningar för att hantera sårbarheten.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja att göra en djupgående analys av en sårbar plats, inklusive geografi, historia, befolkning och socioekonomiska förhållanden. De ska också undersöka hur klimatförändringar kan påverka platsen på lång sikt och presentera sina resultat i en digital presentation.
Förslag för nästa lektion
Återhämtningsstrategier för sårbara platser
Nästa lektion kan fokusera på de olika strategier som används för att återhämta sårbara områden efter en katastrof. Detta bör inkludera hur samhällen kan stärka sin beredskap och motståndskraft mot framtida hot. Ämnet är relevant eftersom det bygger vidare på temat sårbara platser och ger eleverna en praktisk förståelse för hur teorin tillämpas i verkligheten. Kunskapskravet för nästa lektion kommer att inkludera att kunna diskutera och analysera strategier för återhämtning och resiliens.
Förberedelser
– Förbered kartor och material om sårbara platser.
– Samla exempel på sårbara områden för diskussion.
– Förbered en mall för affischen som eleverna ska skapa.