En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 7. Historia – Antiken

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Historia
Tema: Antiken

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på den antika grekiska och romerska kulturen, deras samhällssystem, religioner samt påverkan på senare kulturer och samhällen. Även bedömning av hur antikens samhälle organiserades och hur dess föreställningar har påverkat det nutida samhället kommer att behandlas.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för och diskutera samhälls- och kulturhistoriska förhållanden under antiken, samt ge exempel på hur dessa har påverkat utvecklingen framåt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Antiken (10 min)

– Presentera kort den tidiga antiken och den del av världen som påverkas av grekiska och romerska kulturer.
– Förklara begrepp som “polis”, “demokrati” och “imperium” samt deras betydelse.
– Visa på bilder och kartor för att visualisera antika samhällen.

Genomgång av grekisk kultur (15 min)

– Beskriv viktiga aspekter av den grekiska kulturen, såsom filosofi, konst och sport.
– Diskutera storheter som Sokrates, Platon och Aristoteles samt deras bidrag till filosofin.
– Ta upp olympiska spelen och deras betydelse för den grekiska identiteten.

Romarriket och dess organisation (15 min)

– Gå igenom den romerska republikens och kejsartidens struktur, inklusive senaten och kejsarens roll.
– Diskutera den romerska lagens betydelse och dess långvariga påverkan på rättssystem.
– Ta upp romarrikets utbredning och kulturutbyte med erövrade territorier.

Diskussionsmoment: Antikens arv (10 min)

– Dela upp klassen i smågrupper för diskussion om vilket arv från antiken de ser mest påtagligt idag.
– Samla grupperna för en gemensam diskussion där de får presentera sina tankar.
– Avsluta med en reflektion kring hur vår samhällsstruktur relaterar till antikens idéer.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en tidslinje som visar viktiga händelser under den antika perioden, inklusive viktiga politiska, sociala och kulturella milstolpar i både Grekland och Rom. De kan använda sig av olika färger för att kategorisera händelserna.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad menas med en “polis” i antikens Grekland?
Svar: En stadsstat som fungerade som en självständig politisk enhet.

– Vilken roll hade senaten i Rom?
Svar: Den utgjorde den främsta politiska institutionen som rådgav kejsaren och gick igenom lagförslag.

– Nämn en stor filosof från antiken och ett av hans bidrag.
Svar: Sokrates, känd för att ha utvecklat den socratiska metoden för kritiskt tänkande.

– Vad var olympiska spelen och vilken funktion hade de?
Svar: En idrottstävling som firade de grekiska gudarna och stärkte den grekiska identiteten.

– Hur påverkar antikens kultur vår värld idag?
Svar: Många nutida samhällssystem, lagar och kulturella uttryck har rötter i antiken.

Hemläxa

Skriv en kort uppsats (500 ord) där du beskriver hur en specifik aspekt av antikens kultur har påverkat dagens samhälle. Välj exempelvis filosofi, konst eller samhällssystem.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska skriva en uppsats (1000-1500 ord) där de analyserar och jämför två viktiga antika civilizationer (Grekland och Rom) utifrån deras politiska system, kulturella prestationer och hur deras arv fortfarande finns kvar i nutida samhällen.

Förslag för nästa lektion

Antikens religioner och mytologi

I nästa lektion kan vi fokusera på de olika religionerna och mytologierna i antiken, inklusive både grekiska och romerska gudar och deras kulturella och samhälleliga betydelse. Det är relevant för att förstå hur dessa uppfattningar formade samhället och individens liv, och hur de kom att påverka senare kulturer och religioner. Kunskapskravet för denna lektion är att kunna beskriva och tolka hur olika religiösa och mytologiska föreställningar har påverkat antikens samhälle.

Förberedelser

– Förbered presentationer om antikens samhällssystem och kultur.
– Samla bilder och kartor som ska användas i genomgångarna.
– Skapa arbetsblad för tidslinjeaktiviteten som eleverna ska fylla i.