En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 7. Naturkunskap – Verklighetsuppfattning

Lektionsplanering

Årskurs: 7

Ämne: Naturkunskap

Tema: Verklighetsuppfattning

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Undervisningen inom ämnesområdet verklighetsuppfattning ska syfta till att eleverna utvecklar nyfikenhet på och intresse för att veta mer om naturvetenskap, teknik och matematik. Eleverna ska ges möjligheter att undersöka närmiljön, beskriva människokroppen och göra val i frågor som rör miljö och hälsa. Vidare ska de utveckla kunskaper kring hur tekniska lösningar används och hur matematik kan tillämpas i vardagen.

Kunskapskrav

Eleven deltar i att undersöka och kommunicera om material, ämnen, naturen och människokroppen. Eleven deltar i att göra val i frågor som rör miljö och hälsa samt löser praktiska uppgifter i vardagen med användning av matematik.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till verklighetsuppfattning (15 min)
  • Ge en översikt av ämnesområdet verklighetsuppfattning och dess betydelse i vardagen.
  • Beskriv hur naturvetenskap, teknik och matematik spelar roll i elevernas liv.
  • Diskutera exempel på hur dessa ämnen samverkar för att lösa problem och fatta beslut.
Utforskning av närmiljön (20 min)
  • Presentera uppgifter där eleverna i grupper får undersöka sin närmiljö.
  • Be eleverna att dokumentera observationer av djur, växter eller miljöförändringar.
  • Diskutera hur dessa observationer kan relateras till ämnesområdet verklighetsuppfattning.
Matematiska tillämpningar i vardagen (10 min)
  • Introducera begrepp kring hur matematik används i dagliga situationer, som budgetering eller proportionsberäkningar.
  • Ge exempel och låt eleverna arbeta med problemlösning i mindre grupper, exempelvis att planera en daglig budget.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
  • Sammanfatta lektionens huvudpunkter och öppna golvet för elevernas reflektioner.
  • Fråga om eleverna kan ge exempel på hur de kan använda sin nyvunna kunskap om verklighetsuppfattning i sitt eget liv.
Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper där de ges en uppgift att skapa en affisch som visar hur matematik, naturvetenskap och teknik används tillsammans i ett verkligt scenario, exempelvis vid matlagning eller vid byggandet av en enkel struktur. Affischerna ska inkludera bilder, texter och exempel på matematiska beräkningar. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.

Exit-ticket
  • Förklara vad du förstår med verklighetsuppfattning. Svar: Verklighetsuppfattning handlar om hur vi ser på och förstår vår omvärld, inklusive naturvetenskap, teknik och matematik.
  • Nämn tre ämnesområden som ingår i verklighetsuppfattning. Svar: Naturkunskap, teknik och matematik.
  • Ge ett exempel på hur vi kan använda matematik i vardagen. Svar: Budgetering av veckans utgifter.
  • Vad kan vi lära oss om miljö och hälsa genom verklighetsuppfattning? Svar: Hur vi kan skydda miljön och ta hand om vår hälsa genom val vi gör.
  • Hur kan vi undersöka vår närmiljö? Svar: Genom att observera djur och växter och dokumentera våra iakttagelser.
Hemläxa

Skriv en kort text (150-200 ord) där du reflekterar över en situation i ditt liv där du använde kunskaper från verklighetsuppfattning, till exempel vid ett val du gjorde relaterat till hälsa eller miljö.

Fördjupningsuppgift

Som en fördjupningsuppgift får eleverna undersöka ett valfritt tekniskt system i deras vardag och skriva en rapport (400-600 ord) där de beskriver systemet, hur det fungerar, samt hur det relaterar till miljö och hälsa. De ska även reflektera över förbättringsmöjligheter och inneboende risker i systemet.

Förslag för nästa lektion
Samhällsvetenskapligt perspektiv på verklighetsuppfattning

Nästa lektion kan handla om hur vår verklighetsuppfattning påverkas av samhälleliga faktorer och kulturella skillnader. Diskussionerna kan inledas med att eleverna arbetar i grupper för att identifiera olika sätt som verklighetsuppfattningar skiljer sig åt mellan kulturer och samhällen, samt påverkar individens beslut. Denna progression är relevant eftersom den visar komplexiteten i verklighetsuppfattning och hur den sträcker sig bortom individualitet till större sociala strukturer.

Förberedelser
  • Förbered material och resurser för grupparbetet i lektionen.
  • Samla exempel på verkliga scenarier där matematik, teknik och naturvetenskap samverkar.
  • Skapa affischmallar för elevernas projekt.