Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Mänskliga rättigheter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar mänskliga rättigheter, deras utveckling och påverkan på samhällen, samt hur dessa rättigheter skyddas och efterlevs i olika länder. Det inkluderar även diskussioner om aktuella frågor kopplade till mänskliga rättigheter.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna föra resonemang om mänskliga rättigheter och deras betydelse för individer och samhällen. Eleven ska också kunna ge exempel på hur mänskliga rättigheter kan kränkas och hur detta påverkar människor.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till mänskliga rättigheter (10 min)
– Ge en översikt över begreppet mänskliga rättigheter och diskutera varför de är viktiga.
– Presentera den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna och dess fundamentala artiklar.
– Ställ frågor för att aktivera elevernas förkunskaper.
Mänskliga rättigheters historia (15 min)
– Redogör för den historiska utvecklingen av mänskliga rättigheter, inklusive viktiga dokument och händelser.
– Diskutera hur krig och konflikter har påverkat framväxten av mänskliga rättigheter.
– Använd visuella hjälpmedel som tidslinjer för att illustrera utvecklingen.
Mänskliga rättigheter i dagens samhälle (15 min)
– Presentera aktuella exempel på mänskliga rättighetskränkningar runt om i världen.
– Diskutera konkreta fall och hur de påverkar individer och grupper.
– Stimulera till diskussion kring hur vi kan agera för att stödja mänskliga rättigheter.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Sammanfatta lektionens huvudpunkter och diskutera varför det är viktigt att vara medveten om mänskliga rättigheter.
– Be eleverna reflektera över vad de har lärt sig och hur de kan bidra till att främja mänskliga rättigheter i sitt eget liv.
Aktivitet
Eleverna arbetar i grupper för att skapa en affisch som uppmärksammar en specifik mänsklig rättighet. De ska förklara rättigheten, ge exempel på kränkningar och föreslå hur man kan skydda eller främja denna rättighet. Aktiviteten kopplar till lektionens tema genom att hjälpa eleverna att konkretisera mänskliga rättigheter och dess betydelse.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vad definierar mänskliga rättigheter?
– Mänskliga rättigheter är grundläggande rättigheter och friheter som tillkommer varje människa, oavsett bakgrund.
– Nämn två exempel på mänskliga rättigheter.
– Rätt till liv och rätt till yttrandefrihet.
– Vilket dokument brukar hänvisas till som en grund för mänskliga rättigheter?
– Den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna (1948).
– Hur kan mänskliga rättigheter kränkas?
– Genom diskriminering, förföljelse eller fängslande av individer utan rättvis rättegång.
– Varför är det viktigt att förstå mänskliga rättigheter?
– För att kunna stå upp mot kränkningar och stödja en rättvis och jämlik värld.
Hemläxa
Skriv en kort uppsats (ca 300-400 ord) där du beskriver en mänsklig rättighet som du anser är särskilt viktig. Diskutera dess betydelse och ge exempel på hur den kan kränkas.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna undersöka en specifik organisation som arbetar för mänskliga rättigheter, såsom Amnesty International eller Human Rights Watch. Uppgiften innebär att de ska redovisa organisationens mål, metoder och aktuella projekt, samt diskutera vilken inverkan de har på mänskliga rättigheter globalt.
Förslag för nästa lektion: “Mänskliga rättigheter i praktiken”
I nästa lektion kan fokus läggas på att diskutera och analysera hur olika länder efterlever mänskliga rättigheter, och vilka konsekvenser det får för befolkningen. Eleverna bör få möjlighet att undersöka specifika fallstudier och diskutera vad som kan göras för att förbättra situationen. Kunskapskravet som är aktuellt handlar om att föra resonemang om mänskliga rättigheter och ge exempel på kränkningar.
Förberedelser
– Förbered material om den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna.
– Samla aktuella exempel på mänskliga rättighetskränkningar.
– Gör i ordning visuella hjälpmedel som tidslinjer eller affischer för grupparbeten.