Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Svenska
Tema: Återberättande texter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll fokuserar på skrivande av berättande texter där eleverna får möjlighet att återberätta personliga upplevelser, i det här fallet om deras sommar. Centrala aspekter innefattar texters uppbyggnad och språkliga drag, samt viktiga element som inledning, handling och avslutning.
Kunskapskrav
Eleven kan skriva olika typer av texter med viss anpassning till syfte och mottagare. Eleverna kan också återge viktiga detaljer och sammanhang samt organisera sina tankar i en sammanhängande text.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till skrivuppgift (10 min)
– Förklara syftet med den återberättande texten.
– Gå igenom vad en återberättande text ska innehålla (inledning, huvuddel, avslutning).
– Diskutera exempel på hur man kan strukturera sin text.
Brainstorming av sommarupplevelser (10 min)
– Uppmana eleverna att tänka på speciella händelser från sommaren som de vill återberätta.
– Ge tid för eleverna att göra snabba anteckningar om sina minnen.
– Diskutera deras val av händelser i par för att lyssna och ge feedback.
Genomgång av språkliga verktyg (15 min)
– Presentera nyckelord och fraser som kan användas för att beskriva känslor och sinnesintryck.
– Gå igenom hur man kan använda bilder och synonymer för att göra texten mer levande.
– Presentera exempel på hur man kan variera meningsuppbyggnaden.
Skrivtid (15 min)
– Låt eleverna börja skriva sina återberättande texter, ge dem möjlighet att använda sina anteckningar.
– Genomför en individuellt stöd för dem som behöver hjälp med att komma igång eller utveckla sina idéer.
Aktivitet
Som en del av lektionen får eleverna skriva en återberättande text om en speciell händelse från sin sommar och använda de språkliga verktyg som diskuterats under genomgångarna. Aktiviteten syftar till att hjälpa eleverna att konkretisera sina tankar och känslor genom skrift.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
– Vad är en återberättande text?
Svar: En text som beskriver en händelse på ett sätt som känns verkligt för läsaren.
– Nämn tre delar som en återberättande text ska innehålla.
Svar: Inledning, huvuddel och avslutning.
– Vilken typ av språkverktyg kan användas för att skapa känslor i texten?
Svar: Beskrivande adjektiv, liknelser, metaforer.
– Hur kan du börja din text för att fånga läsarens intresse?
Svar: Genom att ställa en fråga eller beskriva miljön levande.
– Vad är viktigt att tänka på när du avslutar din berättelse?
Svar: Att ge läsaren en känsla av avslut och sammanfatta händelsen.
Hemläxa
Eleverna ska färdigställa sin återberättande text hemma. Texten ska vara mellan 300-500 ord.
Fördjupningsuppgift
Som en fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppdrag att skriva en längre berättelse som inkluderar flera händelser från deras sommar. De ska också reflektera över hur dessa händelser har påverkat dem. Denna uppgift syftar till att ge eleverna möjlighet att visa på en utvecklad förmåga att strukturera berättande texter och reflektera över sina egna erfarenheter.
Förslag för nästa lektion
Analys av återberättande texter
I nästa lektion kan vi fokusera på att läsa och analysera exempel på återberättande texter. Eleverna kan få arbeta i grupper för att diskutera vilka språkverktyg och strukturer som används samt hur dessa påverkar läsarens upplevelse. Detta kopplar väl till den tidigare lektionen genom att ge dem en djupare förståelse för de tekniker de själva ska använda i sina egna texter. Kunskapskravet för den lektionen kan vara att eleverna ska kunna identifiera och beskriva effekten av olika språkliga val i texter de läser.
Förberedelser
– Förbered exempel på återberättande texter för genomgång.
– Skapa en presentation/slideshow med nyckelord och fraser att använda i texter.
– Samla material för brainstorming (papper, pennor och anteckningsblock).