Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne eller kurs: Svenska och engelska
Tema: Individuell språkproduktion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att producera både talat och skivet språk, där de får träna på att uttrycka sig tydligt och sammanhängande. De ska också få öva på att skriva olika texttyper och anpassa sina texter efter olika syften och mottagare.
Eleven kan skriva sammanhängande och begripligt och anpassa sin text efter syfte och mottagare. Dessutom kan eleven uttrycka sig i tal och ge sin mening på ett tydligt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till individuell språkproduktion (10 min)
– Förklara vad individuell språkproduktion innebär och varför det är viktigt i både svenska och engelska.
– Ge exempel på olika texttyper som kan skrivas individuellt, såsom berättelser, brev och rapporter.
– Diskutera vikten av att anpassa språket efter syftet och mottagaren.
Genomgång av uppgift (15 min)
– Presentera den individuella uppgiften där eleverna ska skriva en kort berättelse på 200-300 ord.
– Gå igenom kriterierna som gäller för uppgiften, såsom struktur, språkbruk och kreativitet.
– Analysera exempeltexter och diskutera vad som gör en text bra, samt ge vägledning i att planera sina egna berättelser.
Skriva i klassrummet (20 min)
– Låt eleverna börja skriva sina berättelser i klassrummet med lärarstöd tillgängligt.
– Cirkulera i klassrummet för att ge feedback och stöd i skrivprocessen.
– Uppmana dem att tänka på sina val av ord och meningar för att göra texten intressant.
Avslutning och reflektion (5 min)
– Sammanfatta lektionen och ställ några frågor om deras skrivprocess, såsom vad som var utmanande och vad de tyckte var roligt.
– Påminn dem om inlämningstid för uppgiften och be dem att tänka på det när de fortsätter att skriva hemma.
Aktivitet
Eleverna ska under nästa lektion få möjlighet att dela sina berättelser med en klasskamrat och ge varandra konstruktiv feedback. Detta syftar till att uppmuntra interaktion och reflektion kring eget och andras skrivande, samt att främja en lärande gemenskap.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Fråga 1: Vad är individuell språkproduktion?
Svar: Förmågan att uttrycka sig skriftligt och muntligt på ett tydligt och begripligt sätt.
– Fråga 2: Nämn tre texttyper du kan skriva.
Svar: Berättelser, brev och rapporter.
– Fråga 3: Vad är viktigt att tänka på när du skriver en text?
Svar: Struktur, språkbruk och anpassning till syfte och mottagare.
– Fråga 4: Hur lång ska berättelsen vara i din individuella uppgift?
Svar: 200-300 ord.
– Fråga 5: Vad tyckte du var roligt med skrivprocessen idag?
Svar: (Varierande svar beroende på elevens åsikt).
Hemläxa
Fortsätt skriva och slutför din berättelse för inlämning på nästa lektion. Texten ska vara 200-300 ord.
Fördjupningsuppgift
Som en fördjupningsuppgift kan eleverna välja att skriva en längre berättelse (minst 500 ord) där de inkluderar fler karaktärer och miljöbeskrivningar. De kan även få i uppdrag att arbeta med stil och perspektiv, såsom att skriva ur en annan karaktärs synvinkel, för att utveckla sin skrivförmåga ytterligare.
Förslag för nästa lektion
Feedback och kritik
Nästa lektion kan fokusera på att ge och ta emot feedback på varandras berättelser. Eleverna kommer att samarbeta i par för att ge konstruktiv kritik. Detta är viktigt för att hjälpa dem att förbättra sina skrivfärdigheter och förstå vikten av att reflektera över sitt eget och andras arbete. Kunskapskravet om att kunna anpassa texten efter syfte och mottagare är relevant.
Förberedelser
– Förbereda exempelberättelser för att ge konkreta exempel på bra skrivande.
– Skapa en checklista för eleverna att använda när de ger feedback på varandras texter.
– Se till att ha tillgång till skrivmaterial för nästa lektion.