Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Svenska
Tema: Skrivförmåga
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll avser att utveckla elevers skrivförmåga genom att arbeta med olika texttyper. Fokus kommer att ligga på att analysera och producera texter och att reflektera över skrivprocessen, hur man ger och tar emot kritik samt vikten av språk och stilförändringar.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna formulera sig i skrift på ett tydligt och sammanhängande sätt, anpassa sin språk- och stilnivå efter syfte, mottagare och situation samt använda ett korrekt språk.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till skrivprocessen (10 min)
– Presentera steg i skrivprocessen: planering, skrivande och redigering.
– Diskutera vikten av att reflektera över slutprodukten och ta emot feedback.
– Ge exempel på olika texttyper och deras syften.
Genomgång av texter (10 min)
– Visa exempel på goda och mindre lyckade texter.
– Analysera vad som gör en text välskriven: struktur, språk och stil.
– Diskutera hur olika faktorer påverkar skrivande.
Övningar för skrivande (15 min)
– Dela ut en skrivmall för olika texttyper (berättande, argumenterande, beskrivande).
– Låt eleverna börja med att planera sin egen text utifrån mallen.
– Gå runt i klassrummet och ge individuell vägledning.
Feedback och reflektion (10 min)
– Organisera en peer-review session där elever byter texter.
– Ge instruktioner för hur man ger konstruktiv kritik.
– Samla elevernas reflektioner och lärdomar om arbetsprocessen.
Avslutande diskussion (5 min)
– Sammanfatta lektionen och lyfta fram lärda punkter.
– Uppmana eleverna att tänka på nästa steg i sin skrivutveckling.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort text (200-300 ord) utifrån ett val av texttyp (berättande eller argumenterande) och använda den givna mallen. Via denna aktivitet får eleverna möjlighet att praktiskt tillämpa de steg och metoder som genomgåtts under lektionens lärarledda moment.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vad är de tre stegen i skrivprocessen?
Svar: Planering, skrivande och redigering.
– Vad gör en text välskriven?
Svar: Tydlighet, struktur, och korrekt språk.
– Vilken texttyp skulle du vilja skriva om och varför?
Svar: (Elevernas egna svar).
– Hur kan feedback från en klasskamrat hjälpa ditt skrivande?
Svar: Det kan ge nya perspektiv och förbättringsområden.
– Vad är viktigt att tänka på när man ger kritik?
Svar: Att vara konstruktiv och specifik.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en fullständig text (400-500 ord) av vald typ (berättande eller argumenterande) och lämna in till nästa lektion. Texten ska reflektera feedback de fått under lektionen.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska välja en känd författare vars skrivstil intresserar dem och analysera deras stil och språkanvändning. De ska sedan skriva en egen text inspirerad av författarens stil samt motivera sina val och reflektioner kring processen.
Förslag för nästa lektion:
Fördjupning i textanalys
I nästa lektion kan vi fördjupa oss i textanalys där vi analyserar olika författarstil och språkbruk. Eleverna kommer att arbeta med exempeltexter för att identifiera stilgrepp och språkvariationer, vilket knyter direkt till aktuell skrivförmåga och kunskapskrav om att anpassa språk och stil efter syfte och mottagare.
Förberedelser
– Förbered exempeltexter för genomgången.
– Dela ut skrivmallar och feedbackformulär.
– Tänk igenom och organisera grupper för feedbacksessionen.