Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Engelska
Tema: USA
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 8 ska undervisningen i engelska omfatta aktuella och för eleverna bekanta ämnesområden, vardagliga situationer, intressen, och levnadsvillkor i olika sammanhang där engelska används. Det inkluderar även kulturella och sociala förhållanden i USA, vilket ger eleverna en förståelse för traditioner och sociala relationer i det landet.
Kunskapskrav
För att uppnå godkänt kunskapskrav ska eleven kunna visa förståelse för huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i talat och skrivet språk, samt kunna uttrycka sig enkelt och begripligt i muntlig och skriftlig interaktion. Eleverna ska också kunna diskutera och ge exempel på förhållanden i områden där engelska används, speciellt kopplat till egna erfarenheter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till amerikansk kultur (10 min)
- Presentera kortfattad information om USA:s geografi, historia och kultur.
- Diskutera några typiska traditioner, högtider och kulturella skillnader i USA i jämförelse med Sverige.
- Använd bilder och korta videoklipp för att illustrera.
Genomgång av viktiga teman (15 min)
- Ta upp olika teman som “drömmen om Amerika”, mångkulturalism och identitet.
- Introducera relevanta engelska termer och uttryck kopplade till dessa teman.
- Dela ut en lista med viktiga fraser och ord som kan komma att använda under lektionen.
Lyssna och analysera en amerikansk låt (15 min)
- Välj en populär amerikansk låt och spela upp den för eleverna.
- Diskutera låtens tema och budskap efteråt.
- Ställ frågor som: Vad handlar låten om? Hur relaterar den till amerikansk kultur?
Sammanfattning och diskussion (10 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om USA.
- Led en öppen diskussion där eleverna får dela med sig av sina tankar och reflektioner kring lektionen.
- Uppmana eleverna att ställa frågor och ge exempel från sina egna erfarenheter kopplade till ämnet.
Aktivitet
Eleverna ska skapa ett “kulturcollage” där de får klippa ut bilder, citat och text från tidningar, internet eller böcker som de tycker representerar olika aspekter av amerikansk kultur (exempelvis mat, traditioner, sport och konst). Detta collage ska sedan presenteras för klassen med en kort beskrivning av de element de valt.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
- Vilka är tre kännetecken för amerikansk kultur?
– Svar: Mångkulturalism, sport och musik. - Ge ett exempel på en amerikansk tradition och förklara vad den handlar om.
– Svar: Thanksgiving, en högtid där man samlas för att fira och vara tacksam, oftast med en måltid av kalkon. - Vilka teman diskuterades i lektionen om USA?
– Svar: Drömmen om Amerika, identitet och mångkulturalism. - Vad var budskapet i den amerikanska låten vi lyssnade på?
– Svar: (Detta svar varierar beroende på vald låt, men eleverna ska kunna formulera en kort analys av budskapet). - Hur relaterar du till det vi har lärt oss om USA?
– Svar: (Personligt svar från varje elev).
Hemläxa
Skriv en kort uppsats (200-300 ord) om en aspekt av amerikansk kultur som intresserar dig, och hur denna aspekt skiljer sig från svensk kultur.
Fördjupningsuppgift
Som en fördjupningsuppgift kan eleverna undersöka och skriva en rapport (600-800 ord) om en specifik aspekt av amerikansk historia, som medborgarrättsrörelsen eller den amerikanska revolutionen. De ska inkludera källhänvisningar och reflektioner kring hur denna aspekt påverkar dagens amerikanska samhälle och kultur.
Förslag för nästa lektion
Jämförelse mellan amerikansk och svensk kultur
I nästa lektion kan vi fokusera på att jämföra och kontrastera amerikansk och svensk kultur. Eleverna kan få i uppgift att identifiera likheter och skillnader i traditioner, levnadssätt, och sociala normer. Kunskapskrav som ska beaktas är att elever ska kunna uttrycka sig i skrift och muntligt om kulturella skillnader och likheter, samt analysera hur dessa påverkar deras egna erfarenheter.
Förberedelser
- Välj och förbered en låt för analys.
- Samla bilder och material för kulturcollagen.
- Förbered ett kort presentation om amerikansk kultur och historia.