En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Engelska – Identitet

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Identity (från boken “Awesome 9”)

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:

Denna lektion fokuserar på identitet, vilket är en central del av elevers språkutveckling och självkännedom. Eleverna kommer att utforska hur faktorer som kultur, språk och personliga upplevelser formar deras identitet. De ska också läsa och diskutera texter som handlar om identitet, vilket bidrar till att utveckla deras analytiska och kommunikativa förmågor.

Kunskapskrav:

Eleven kan göra enkla analyser av hur språk används för att uttrycka identitet och reflektera över sin egen och andra personers identitet. Eleven kan också formulera sig och kommunicera i tal och skrift på ett sätt som är anpassat till syftet.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till identitet och kultur

(10 min)
– Definiera identitet och diskutera hur olika kulturer påverkar individers identitet.
– Ställ öppna frågor som “Vad formar min identitet?” för att få eleverna att reflektera.
– Använd exempel från “Awesome 9” för att konkretisera diskussionen.

Läsa och analysera texter om identitet

(15 min)
– Presentera en text från boken “Awesome 9” som handlar om identitet.
– Låt eleverna läsa i par och identifiera hur författaren beskriver identitet.
– Diskutera hur språk och stil används för att förmedla identitetsteamen.

Gruppdiskussion: Identitet i vår värld

(15 min)
– Dela in eleverna i små grupper och ge dem en specifik fråga att diskutera, till exempel: “Hur påverkar sociala medier vår identitet?”
– Be grupperna att sammanfatta sina diskussioner och presenterar för klassen.
– Led diskussionen i helklass och knyt an till de analyserade texterna.

Reflektion och sammanfattning

(10 min)
– Låt eleverna skriva en kort reflektion om vad de lärt sig om identitet.
– Fråga öppet om deras egna syn på identitet har förändrats.
– Sammanfatta lektionen och lyft fram eventuella osäkerheter eller nya insikter.

Aktivitet:

Eleverna ska skapa en “identitetskarta” där de visualiserar sina egna identitetsfaktorer, som kulturella influenser, hobbyer och personliga värderingar. Detta hjälper dem att konkretisera och reflektera över sina egna identiteter, samt skapa en grund för diskussion.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket:

– Vad tänker du på när du hör ordet “identitet”?
Svar: Det är de olika aspekterna av vem jag är, som kultur, intressen och personliga erfarenheter.
– Nämn tre faktorer som formar din identitet.
Svar: Familj, vänner och kultur.
– Hur tror du att sociala medier påverkar identitet?
Svar: Genom att påverka hur vi ser på oss själva och hur andra ser på oss.
– Kan identitet förändras över tid? Ge ett exempel.
Svar: Ja, den kan förändras på grund av livserfarenheter som flytt eller nya relationer.
– Varför är det viktigt att diskutera identitet i skolan?
Svar: För att öka förståelsen och respekten för olikheter mellan människor.

Hemläxa:

Skriv en personlig berättelse på 300-400 ord om en upplevelse som har påverkat din identitet.

Fördjupningsuppgift:

Eleverna kan uppmanas att göra en djupgående analys av en skönlitterär karaktär från “Awesome 9” och diskutera hur karaktärens identitet formas av deras kulturella bakgrund, sociala relationer och personliga val. Eleverna ska även relatera detta till sina egna livserfarenheter för att visa djupare förståelse.

Förslag för nästa lektion: Identitet i globalt perspektiv

I nästa lektion kan vi fokusera på hur identitet formas av globala influenser och kulturell mångfald. Eleverna ska utforska hur större samhällsfaktorer, såsom migration och globalisering, påverkar vår förståelse av identitet. Denna lektion knyter an till de insikter de har fått under den nuvarande lektionen och uppmuntrar vidare reflektion över ämnet.

Förberedelser:

– Välj passande texter från “Awesome 9” som behandlar identitet.
– Förbered visningsmaterial för identitetskartorna.
– Planera gruppindelningar för diskussionerna.