En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Etik och moral – Diskutera i smågrupper

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Etik och moral
Tema: Diskutera i smågrupper

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att förstå och förklara olika etiska teorier och begrepp, samt att kunna diskutera och reflektera över moraliska dilemman och värderingar. Eleverna kommer att arbeta med konkreta exempel som de kan relatera till i sin vardag.

Kunskapskrav

Eleven kan diskutera och argumentera för egna ställningstaganden i frågor som rör etik och moral. Eleven kan också redogöra för centrala begrepp och teorier och tillämpa dessa i olika sammanhang.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till etik och moral (10 min)

– Presentera vad etik och moral innebär och hur de kan skilja sig åt.
– Ge exempel på aktuella moraliska dilemman som eleverna kan relatera till.
– Förklara syftet med diskussionerna i smågrupper.

Genomgång av etiska teorier (15 min)

– Introducera viktiga etiska teorier som utilitarism och deontologi.
– Diskutera kortfattat hur varje teori kan tillämpas på verkliga situationer.
– Fokusera på att ge exempel som kan kopplas till elevernas liv och erfarenheter.

Dilemmadiskussion (15 min)

– Presentera ett eller flera moraliska dilemman för grupperna att diskutera.
– Förklara hur grupperna ska arbeta: diskutera och argumentera för sina ställningstaganden.
– Gå igenom hur grupperna ska presentera sina slutsatser för klassen efter diskussionen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

– Samla hela klassen för att låta varje grupp dela sina insikter och slutsatser.
– Diskutera vad som lärdes och hur olika åsikter kan samexistera.
– Ställ frågor till grupperna för att stimulera vidare reflektion.

Eleverna delas in i smågrupper och får ett moraliskt dilemma att diskutera. Varje grupp ska resonera kring dilemma, argumentera för olika perspektiv och enas om en ståndpunkt. Detta ger eleverna möjlighet att sätta teorierna i praktisk tillämpning och förstå olika synvinklar.

Beräknad tidsåtgång: 25 minuter

Exit-ticket

– Vad är skillnaden mellan etik och moral?
Svar: Etik handlar om systematiska studier av moralfilosofi, medan moral handlar om vad som uppfattas som rätt och fel.
– Ge ett exempel på en moralisk dilemma.
Svar: Ett exempel kan vara om man ska säga sanningen eller skydda en vän.
– Vad innebär utilitarism?
Svar: Utilitarism är en teori som föreslår att den moraliskt rätta handlingen är den som maximerar lycka eller välbefinnande.
– Vad innebär deontologi?
Svar: Deontologi innebär att vissa handlingar är moraliskt pliktiga oavsett konsekvenserna.
– Hur kan olika etiska teorier påverka våra beslut i vardagen?
Svar: Olika teorier kan hjälpa oss att väga fördelar och nackdelar med olika handlingar och forma våra värderingar i beslutssituationer.

Hemläxa

Skriv en reflektion på 200-300 ord där du antingen diskuterar ett etiskt dilemma du har stött på eller analyserar ett dilemma från en film eller bok. Redogör för de etiska teorier du tror är mest relevanta.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna få välja ett moraliskt dilemma från verkligheten eller litteraturen och skriva en uppsats där de analyserar det genom att använda minst två olika etiska teorier. Syftet med uppgiften är att eleverna ska kunna visa på djupgående förståelse och tillämpning av etiska begrepp och teorier.

Förslag för nästa lektion

Etiska perspektiv på aktuella frågor

I nästa lektion kan fokus ligga på hur etiska teorier kan tillämpas på aktuella samhällsfrågor som klimatförändringar, social rättvisa eller teknologi. Lektionen bör ge eleverna möjlighet att reflektera över praktiska tillämpningar av etik och moral i dagens samhälle och utveckla färdigheter att argumentera för sina åsikter.

En sådan lektion är relevant eftersom den kopplar ihop teoretiska aspekter av etik med konkreta utmaningar som eleverna kan möta i sin omvärld, vilket underlättar för dem att utveckla kritiskt tänkande och engagerade diskussioner.

Förberedelser

– Förbered exempel på etiska dilemman att presentera för eleverna.
– Samla material om etiska teorier för genomgång.
– Dela upp klassen i smågrupper och förbereda stöd för gruppdiskussionerna.