Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Imperialismen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på imperialismens framväxt och dess konsekvenser för både koloniserade och koloniserande nationer. Det innefattar även diskussioner om nationalistiska rörelser och deras påverkan på de globala relationerna under 1800- och 1900-talet.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och förklara historiska förlopp och händelser som har påverkat samhällen och människors liv, kan diskutera och analysera olika tolkningar av historiska händelser och använda historiska begrepp korrekt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till imperialismen (10 min)
– Ge en övergripande definition av imperialism och dess syfte.
– Förklara de drivkrafter som ledde till imperialism, såsom ekonomiska, politiska och sociala faktorer.
– Presentera viktiga aktörer och länder involverade i imperialismen under 1800-talet.
Diskussion om koloniala konsekvenser (15 min)
– Diskutera hur imperialismen påverkat de koloniserade ländernas kultur och samhällsstrukturer.
– Ge exempel på resursutvinning och exploatering av kolonierna.
– Ställ frågor för att få elevernas perspektiv på dessa förhållanden.
Genomgång av nationalistiska rörelser (10 min)
– Förklara vad nationalism är och hur det relaterar till imperialismen.
– Ge exempel på nationalistiska rörelser som uppstod som svar på imperialism.
– Analysera hur dessa rörelser bidrog till förändringar i världspolitiken.
Gruppdiskussion (10 min)
– Dela in klassen i mindre grupper för att diskutera ett specifikt land som var föremål för imperialism.
– Be grupperna att identifiera och diskutera de kortsiktiga och långsiktiga effekterna av imperialismen i det landet.
– Samla insikter från varje grupp till en gemensam diskussion.
Avslutande reflektioner (5 min)
– Sammanfatta lektionen genom att återknyta till hur imperialismen idag fortsätter att påverka globala relationer och kultur.
– Ställ uppföljande frågor för att förbereda för nästa lektion.
Eleverna ska skapa en tidslinje som visar viktiga händelser och förändringar kopplade till imperialismen samt dess konsekvenser i ett valt land. Tidslinjen ska inkludera bildmaterial och korta beskrivningar av varje händelse.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vad är imperialism och vilka länder var centrala under denna period?
Svar: Imperialism är en politik som syftar till att expandera ett lands makt och inflytande genom att erövra andra länder, exempelvis England, Frankrike och Belgien.
– Nämn två drivkrafter bakom imperialismen.
Svar: Ekonomiska intressen och politisk makt.
– Hur påverkades de koloniserade länderna av imperialismen?
Svar: De utsattes för resursutvinning och förlorade ofta sin kulturella och politiska egenmakt.
– Ge ett exempel på en nationalistisk rörelse som uppstod som svar på imperialismen.
Svar: Indiska självständighetsrörelsen.
– Vad är skillnaden mellan imperialism och nationalism?
Svar: Imperialism handlar om att utvidga makt över andra länder, medan nationalism handlar om en känsla av tillhörighet och stolthet för eget land.
Hemläxa
Skriv en kort uppsats (ca 300–400 ord) om hur imperialismen påverkade ett valfritt land som var utsatt för kolonisering. Uppsatsen ska inkludera både positiva och negativa konsekvenser.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska skriva en forskningsrapport (minst 800 ord) om en specifik aspekt av imperialismen, såsom kulturell påverkan, ekonomiska utvinningar, eller motståndsrörelser. Rapporten ska omfatta en analys av primära källor och en diskussion om hur dessa händelser formar dagens globala frågor.
Förslag för nästa lektion
Nationalismens roll och dess konsekvenser
I nästa lektion kommer fokus att ligga på nationalismens utveckling under perioden av imperialism och hur dessa nationalistiska strömningar påverkade de samhällen som var involverade. Vi kommer att diskutera specifika händelser där nationalism ledde till självständighetskrav och identitetskonstruktioner i de berörda länderna. Detta kommer att ge en djupare förståelse för hur nationella känslor bidrog till tyngdpunkt och förändring i global historia.
Förberedelser
– Samla relevanta bilder och exempel på kartor över kolonialistiska köp och avgränsningar.
– Förbereda material för gruppdiskussionerna och tidslinjeaktiviteten.
– Genomgå de centrala begreppen relaterade till imperialismen för att säkerställa en engagerande diskussion.