Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Musik
Tema: Bluesen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion avser att täcka centralt innehåll inom musikämnet genom att utforska bluesens ursprung, karaktär och utveckling. Fokus ligger på att förstå bluesens betydelse i musikhistorien och dess inflytande på senare musikstilar.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna redogöra för olika musikaliska stilar och genrer, samt kunna beskriva och analysera musik med hjälp av relevanta begrepp och termer. De ska även kunna framföra musikaliska verk med viss säkerhet och känsla.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till bluesens historia (10 min)
– Ge en kort översikt av bluesens ursprung i den afrikanska amerikanernas kultur och deras musiktraditioner.
– Diskutera hur blues utvecklades ur arbetssånger och folksånger, och betona den känslomässiga aspekten.
– Presentera några av de mest kända bluesartisterna, som B.B. King och Muddy Waters, och deras påverkan på genren.
Musikaliska kännetecken (15 min)
– Förklara bluesens specifika strukturer, såsom 12-takts blues och blues-skalan.
– Lyssna på exempel av klassiska blueslåtar och analysera deras uppbyggnad och känslor.
– Diskutera instrumentering typisk för blues, som gitarr, munspel och trummor.
Bluesens påverkan på andra genrer (10 min)
– Utforska hur blues har influerat rock, jazz och popmusik.
– Visa exempel på hur modern musik använder blues-element, och identifiera dessa element i populära låtar.
– Ställ frågor till eleverna om deras egna erfarenheter och hur de ser kopplingar till annan musik.
Avslutande diskussion (10 min)
– Sammanfatta lektionen och låt eleverna dela med sig av sina tankar om bluesens betydelse.
– Diskutera hur de kan applicera kunskap om blues i sina egna musikaliska projekt.
– Besvara eventuella frågor och ge möjlighet till reflektion.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om 3-4 och får i uppgift att skapa ett kort musikstycke inspirerat av blues. De ska använda sig av traditionella bluesackord och melodiska mönster. Grupperna ska sedan framföra sitt stycke för klassen. Denna aktivitet ger eleverna praktisk tillämpning av det de har lärt sig och främjar kreativitet.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.
Exit-ticket
– Vad är bluesens ursprung?
Svar: Blues har sitt ursprung i den afrikanska amerikanernas musiktraditioner.
– Vilken typ av struktur är vanlig i blues?
Svar: 12-takts blues är en vanlig struktur i bluesmusik.
– Nämn två kända bluesartister.
Svar: B.B. King och Muddy Waters.
– Hur har blues påverkat moderna musikstilar?
Svar: Blues har influerat genrer som rock, jazz och pop.
– Vad innebär det att framföra ett musikaliskt verk med känsla?
Svar: Att framhäva emotioner genom tolkning, dynamik och uttryck i musiken.
Hemläxa
Skriv en kort reflektion (300-400 ord) över hur bluesen har påverkat en musikstil du gillar. Ta med specifika exempel och musikaliska element som du känner igen.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppgift att forska och skapa en presentation om en specifik bluesartist eller låt som haft stor betydelse i musikhistorien. De ska analysera artistens stil, teknik och påverkan på musikscenen samt inkludera relevanta ljudprov.
Förslag för nästa lektion
“Bluesens roll i samhället”
I nästa lektion kan vi fokusera på bluesens kulturella och sociala betydelse under den tid den växte fram, särskilt under segregationen i USA. Eleverna bör få en djupare förståelse för hur musik kan fungera som ett uttryck för lidande och motstånd. Detta kommer att knyta an till kunskapskraven där de ska kunna analysera och diskutera musik i ett historiskt sammanhang.
Förberedelser
– Förbered exempel på klassiska blueslåtar att lyssna på under lektionen.
– Samla resurser och informativt material om bluesartister.
– Förbered eventuella instrument som eleverna kan använda under aktiviteten.