Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Religion
Tema: Moraliska dilemman
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Kursen syftar till att eleverna ska få kunskap om och förståelse för centrala religiösa frågor och moralisk etik. Eleverna ska också få möjlighet att diskutera och reflektera över olika moraliska dilemman och vad dessa kan innebära i praktiken.
Kunskapskrav:
Eleverna ska kunna beskriva och ge exempel på centrala etiska begrepp, samt kunna resonera kring och analysera moraliska dilemman utifrån olika perspektiv.
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till moraliska dilemman (10 min)
- Presentera vad ett moraliskt dilemma är och hur det kan påverka beslut.
- Ge exempel på klassiska moraliska dilemman, såsom “trolleyproblemet”.
- Diskutera vikten av att förstå etiska frågor i det samhälle vi lever i.
2. Genomgång av etiska teorier (15 min)
- Förklara de grundläggande etiska teorierna: nyttomoral, pliktetik och dygdetik.
- Ge exempel på hur olika teorier skulle kunna tillämpas på ett moraliskt dilemma.
- Engagera eleverna i att ställa frågor om teorierna och deras tillämpning.
3. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper och ge dem ett moraliskt dilemma att diskutera.
- Be grupperna att använda de etiska teorierna i sina diskussioner.
- Samla synpunkter från grupperna efteråt och skapa en gemensam diskussion i klassen.
4. Reflektion och sammanfattning (10 min)
- Ge eleverna tid att sammanfatta vad de lärt sig under lektionen.
- Diskutera hur moraliska dilemman kan påverka verkliga livsval.
- Ställ frågor som “Vad skulle du göra?” för att stimulera ytterligare reflektion.
Aktivitet:
Eleverna får i grupp välja ett moraliskt dilemma som de fått presenterat och skapa en kort presentation där de beskriver dilemmats olika aspekter samt förklarar hur de olika etiska teorierna kan appliceras i situationen. Aktiviteterna ska ge eleverna en djupare förståelse för dessa dilemman och hur de kan hantera dem.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket:
- Vad är ett moraliskt dilemma?
Svar: En situation där det finns en konflikt mellan två moraliska värden eller val. - Nämn tre etiska teorier.
Svar: Nyttomoral, pliktetik och dygdetik. - Hur skulle nyttomoral kunna tillämpas på ett moraliskt dilemma?
Svar: Genom att välja det alternativ som ger störst nytta eller lycka för flest människor. - Vad innebär pliktetik?
Svar: Att man handlar utifrån plikter och regler, oavsett konsekvenserna. - Kan moraliska dilemman ha mer än ett “rätt” svar?
Svar: Ja, eftersom olika människor kan ha olika värderingar och perspektiv.
Hemläxa:
Skriv ett kort (300–500 ord) reflekterande text om ett moraliskt dilemma du har stött på i ditt liv eller har läst om, och hur du skulle hantera det utifrån de etiska teorierna som diskuterats i lektionen.
Fördjupningsuppgift:
Välj ett aktuellt moraliskt dilemma i samhället och analysera det ur olika etiska perspektiv. Skriv en uppsats (minst 1000 ord) där du diskuterar hur olika teorier (nyttomoral, pliktetik, dygdetik) kan tillämpas och vilken teori som du anser ger den mest tillfredsställande lösningen på dilemmat.
Förslag för nästa lektion:
“Etik i praktiken – Att fatta beslut”.
I nästa lektion kan vi fokusera på hur elever kan tillämpa de etiska teorierna på olika verkliga beslut de kan stå inför, såsom val i skolan eller i livet i stort. Lektionen ska ge eleverna en känsla för hur de kan applicera sin nya kunskap i praktiska situationer och kolla hur de kan växa som beslutsfattare. Aktuellt kunskapskrav kommer vara att kunna resonera om etiska och moraliska frågor.
Förberedelser:
- Förbered exempel på moraliska dilemman att erbjuda eleverna.
- Ordna grupper för diskussioner och presentationer.
- Samla resursmaterial om etiska teorier för elevernas referens.