Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Europeiska unionen (EU)
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
– Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU.
– Internationella och nordiska samarbeten.
– Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna.
– Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. Dessutom kan eleven dra enkla slutsatser om hur nutida samhällsförhållanden påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till EU (15 min)
– Förklara vad EU är och dess syfte med hjälp av en översiktlig presentation.
– Diskutera EU:s grundläggande institutioner (som Europaparlamentet, Europeiska kommissionen och Europeiska rådet).
– Ge exempel på hur EU påverkar medborgarnas liv.
EU:s lagstiftningsprocess (10 min)
– Beskriv hur lagar stiftas inom EU och skillnaderna mellan EU:s lagstiftnings- och beslutsprocesser.
– Ge konkreta exempel på hur en lagprocess kan se ut.
Medborgarnas inflytande (10 min)
– Diskutera hur medborgare kan påverka beslut som fattas inom EU.
– Ta upp exempelvis val till Europaparlamentet och medborgarinitiativ.
EU:s utmaningar (10 min)
– Identifiera och diskutera aktuella utmaningar som EU står inför, såsom migration, miljöfrågor och ekonomiska kriser.
– Ställ frågor om hur dessa utmaningar kan påverka EU:s framtid.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
– Sammanfatta lektionen och låt eleverna reflektera kring vad de lärt sig om EU.
– Fråga om de har några kvarstående frågor eller tankar kring temat.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om tre och får i uppgift att utföra en “news broadcast” där de presenterar en aktuell nyhet som rör EU och diskuterar dess betydelse. Grupperna ska också förbereda en kort presentation om hur deras valda nyhet relaterar till EU:s arbete och medborgarnas liv. Aktiviteten syftar till att öka elevernas förståelse för hur EU påverkar aktuella händelser och hur medborgarna involveras.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vad står EU för och vad är dess syfte?
– Svar: EU står för Europeiska unionen och syftet är att främja ekonomisk och politisk integration mellan medlemsländerna.
– Vilka är EU:s tre viktigaste institutioner?
– Svar: Europaparlamentet, Europeiska kommissionen och Europeiska rådet.
– Hur kan medborgare påverka lagstiftning inom EU?
– Svar: Genom att delta i val till Europaparlamentet och genom medborgarinitiativ.
– Ge ett exempel på en aktuell utmaning som EU står inför.
– Svar: Migration.
– Hur kan EU:s beslut påverka svenska medborgare?
– Svar: Genom lagar och regler som gäller i Sverige, till exempel i frågor som rör handel, miljö och arbetsmarknad.
Hemläxa
Skriv en kort uppsats (300-500 ord) om ett aktuellt ämne inom EU och hur det påverkar medlemsländerna, inklusive Sverige. Redogör särskilt för medborgarnas roll i detta sammanhang.
Fördjupningsuppgift
Eleven väljer ett specifikt område som EU arbetar med, såsom klimatpolitik eller mänskliga rättigheter, och skriver en detaljerad rapport (upp till 1500 ord) om EU:s strategier och åtgärder inom detta område. Rapporten ska inkludera analys av hur dessa strategier påverkar Sverige och i vilken grad medborgarna har möjlighet att påverka besluten.
Förslag för nästa lektion
Tema: EU:s historia och dess utvidgning
Denna lektion kommer att ge en översikt över EU:s utveckling, från dess tidiga dagar som Europeiska kol- och stålgemenskapen till den nuvarande unionen. Eleverna bör få en förståelse för hur och varför nya medlemsländer går med och vilka konsekvenser detta har haft för unionen och dess politik. Vi kommer också att diskutera de politiska och ekonomiska motiven bakom den europeiska integrationen.
Detta är viktigt för att förstå nuvarande frågor och utmaningar inom EU och kopplar direkt till kunskapskravet om att redogöra för och förstå samhällsorganisationer och strukturer.
Förberedelser
– Skapa en PowerPoint-presentation om EU:s grundläggande institutioner och lagstiftningsprocess.
– Förbereda aktuella nyheter som rör EU för diskussion i lektionen.
– Samla in information om aktuella och historiska EU-frågor för att underlätta diskussion och reflektion.