Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Svenska som andraspråk
Tema: Lässtrategier
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla läsrelaterade aktiviteter och strategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Eleverna ska utveckla förmågan att urskilja texters budskap, tema och syfte samt att samtala om textens innehåll kopplat till egna erfarenheter.
Eleven läser olika slags texter med flyt och visar god förståelse av texterna. Eleven återger delar av innehållet i olika texter på ett relevant sätt och för utvecklade resonemang om innehållet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till lässtrategier (10 min)
– Presentera vikten av lässtrategier för att öka förståelse och engagemang.
– Diskutera olika typer av texter (skönlitterära och sakprosa) och syften med läsning.
– Ställ frågor för att få elever att reflektera över vad de gör för att förstå texter.
Genomgång av strategier (15 min)
– Gå igenom specifika lässtrategier, exempelvis innan, under och efter läsning (t.ex. skumma, läsa noggrant, sammanfatta, ställa frågor).
– Visa exempel på hur man tillämpar dessa strategier på en given text.
– Låt eleverna ge exempel på egna erfarenheter med dessa strategier.
Övning i praktisk tillämpning (15 min)
– Dela ut en kort text och be eleverna använda minst två av de genomgångna strategierna.
– Låt eleverna arbeta enskilt eller i par och anteckna sina tankar och reflektioner.
– Samla in tankar i klassdiskussion för att jämföra erfarenheter och insikter.
Reflektion och diskussion (10 min)
– Sammanfatta lektionens innehåll och låt eleverna dela med sig av sina reflektioner och vad de lärt sig.
– Diskutera hur dessa strategier kan tillämpas i framtida läsning och undervisning.
Aktivitet
Eleverna ska läsa en text av eget val och dokumentera hur de tillämpat minst tre olika lässtrategier på ett papper. De ska inkludera deras tankar om hur dessa strategier hjälpte dem att förstå texten bättre.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
– Vilken lässtrategi använde du för att förstå texten?
– Svar: Jag använde skumning för att få en översikt.
– Beskriv en strategi du lärde dig idag.
– Svar: Att ställa frågor medan jag läser för att öka min förståelse.
– Vad tyckte du var svårt med läsningen?
– Svar: Att hålla fokus under hela texten.
– Hur kan lässtrategier hjälpa dig i andra ämnen?
– Svar: De kan hjälpa mig att förstå svåra texter bättre.
– Nämn en situation där en lässtrategi kan vara till hjälp.
– Svar: När jag skriver en uppsats och behöver förstå olika källor.
Hemläxa
Eleverna ska välja en skönlitterär text (200-300 ord) och använda minst tre olika lässtrategier. De ska skriva en kort reflektion (150-200 ord) om hur strategierna hjälpte dem förstå texten.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska välja en längre text (minst 500 ord) och analysera den genom att använda de lärda lässtrategierna. De ska skriva en diskussion (300-400 ord) om hur dessa strategier hjälpte dem att tolka textens budskap och tema.
Förslag för nästa lektion
Temat: Att diskutera och analysera texter
I nästa lektion kan vi fokusera på hur man diskuterar och analyserar texter i grupp. Eleverna kan få möjlighet att arbeta med litterära verk och använda lässtrategier för att djupt analysera och föra samtal omkring innehållet. Lektionen bör täcka samtalstekniker och argumentation kring texter samt de kunskapskrav som handlar om att föra ut utvecklade resonemang.
Förberedelser
– Välj och förbered lämpliga texter för övningen.
– Förbered material för att dokumentera elevernas reflektioner.
– Ha exempel på olika lässtrategier tillgängliga för elevernas referens.