En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Svenska som andraspråk – Skriftlig framställning

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Svenska som andraspråk grund delkurs 4
Tema: Skriftlig framställning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:
Kursen innehåller centrala teman som att utveckla förmågan att uttrycka sig i skriftlig kommunikation. Eleverna ska även få träna på att formulera och strukturera sina texter samt använda varierat språkbruk.

Kunskapskrav:
Eleven kan skriva enkla och begripbara texter med viss struktur och variation. Eleven kan också ge exempel på hur språket kan anpassas efter olika syften och mottagare.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till skriftlig framställning (10 min)
– Förklara grundläggande element som en text behöver ha; inledning, huvuddel och avslutning.
– Diskutera vikten av att anpassa språket efter mottagaren.
– Ge exempel på olika typer av texter (exempelvis brev, berättelse, beskrivning).

Genomgång av textstruktur (15 min)
– Visa en mall för hur en text kan struktureras.
– Gå igenom exempeltexter och peka ut inledning, huvuddel och avslutning.
– Diskutera skillnaderna mellan informativ och beskrivande text.

Tips för att förbättra sitt språk (10 min)
– Presentera olika språkverktyg, som synonymer och fraser för att variera språket.
– Diskutera vanliga fallgropar att undvika när man skriver.
– Visa exempel på hur olika ordval kan påverka textens ton och stil.

Praktisk övning: Planera en egen text (10 min)
– Eleverna får en kort skrivuppgift där de ska planera sin egen text utifrån de lärda moment som diskuterats.
– Ge dem tid att skissa på sina idéer och diskutera med en kamrat.

Avslutande diskussion (5 min)
– Samla tankar om vad som har lärts under lektionen.
– Ställ frågor som: Vad var det svåraste? Vilka verktyg tycker ni är mest användbara?

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort text på minst 200 ord utifrån ett av de exempel som diskuterats under lektionen, exempelvis en personlig berättelse eller en beskrivning av en plats. De ska samla sina idéer från planeringen och använda sig av de språkliga verktygen de lärt sig. Texten ska vara strukturerad med tydlig inledning, huvuddel och avslutning.

Beräknad tidsåtgång: 25 minuter

Exit-ticket

– Vad är de tre huvuddelarna i en text? (Inledning, huvuddel och avslutning)
– Hur kan språk anpassas? (Efter syfte och mottagare)
– Vad är en synonym? (Ett ord med liknande betydelse)
– Nämn en typ av text vi diskuterade i dag. (Exempelvis berättelse, beskrivning)
– Vilka tips gavs för att förbättra språket? (Använda synonymer och variera ordval)

Hemläxa

Skriv en fullständig text på minst 300 ord där ni beskriver en plats som är viktig för er. Fokusera på att använda varierat språk och tydlig struktur.

Fördjupningsuppgift

Välj en kort berättelse eller novell och analysera textens struktur och språk. Skriv en rapport på 500 ord där du beskriver hur författaren har använt språket för att skapa stämning och påverka läsarens känslor.

Förslag för nästa lektion

Kreativt skrivande
I nästa lektion kan eleverna arbeta med att skriva en fortsättning på en känd saga eller berättelse. Detta kommer att ge dem möjlighet att kreativt använda det de har lärt sig om textstruktur och språkvariation. En sådan lektion hjälper eleverna att fritt uttrycka sig och utveckla sin egen skrivstil. Det centrala innehållet relaterar till att skapa varierat och intressant språk och syftar till att öka elevens förmåga att formulera egna tankar.

Förberedelser

– Förbered exempel på texter som kan användas.
– Skapa ett stödmaterial med tips på hur man strukturerar en text.
– Samla språkverktyg för eleverna, som synonymer och fraser som kan hjälpa dem i skrivprocessen.