Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass till årskurs 3
Ämne: Svenska, Bild, Samhällskunskap
Tema: Temaarbete med Anna Nutti Wiands barnböcker
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionerna kommer att fokusera på att läsa och förstå litteratur, samt uttrycka sig genom olika skapande verksamheter. Eleverna ska ges möjligheter att utveckla sin förmåga att diskutera och reflektera över böcker och dess innehåll.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna ge enkla resonemang om böcker och deras innehåll samt uttrycka sina tankar genom bild och ord. De ska också kunna delta i samtal och diskussioner om de texter som läses.
Lärarledda instruktioner
Introduktion av Anna Nutti Wiands böcker (10 min)
– Berätta kort om Anna Nutti Wiands och hennes böcker.
– Läs ett kort utdrag från en av hennes böcker för att fånga elevernas intresse.
– Diskutera bokens tema och huvudkaraktärer.
Diskussion och reflektion (15 min)
– Ställ öppna frågor om vad eleverna tyckte om texten.
– Låt eleverna dela med sig av sina tankar och känslor kring berättelsen.
– Sammanfatta vad som diskuterades och betona vikten av att lyssna på varandra.
Kreativ skapande aktivitet (15 min)
– Presentera en kreativ uppgift där eleverna får måla eller rita en scen från boken.
– Ge konkreta exempel på hur de kan gestalta sina känslor och tankar genom sina bilder.
– Låt eleverna förbereda sig för att presentera sina verk för klassen.
Avslutande sammanfattning (5 min)
– Sammanfatta vad eleverna har lärt sig under lektionen.
– Påminn om betydelsen av litteratur och dess påverkan på våra känslor och tankar.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en egen kort berättelse inspirerad av tema och karaktärer från Anna Nutti Wiands böcker. De ska illustrera sina berättelser med egna bilder. Aktiviteten syftar till att stimulerande och kreativt återge bokens känsla genom eget skapande.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
– Vad handlar boken om?
– Svar: En berättelse om [angivet tema eller karaktärer].
– Hur kände du när du läste boken?
– Svar: Jag kände mig [ange känslor].
– Vilken var din favoritkaraktär och varför?
– Svar: Min favoritkaraktär var [namn] för att [anledning].
– Vilken scen tyckte du var mest spännande?
– Svar: Den mest spännande scenen var när [beskrivning].
– Vad kan vi lära oss av berättelsen?
– Svar: Vi kan lära oss [insikter eller värderingar].
Hemläxa
Eleverna ska skriva en kort berättelse på 100–150 ord där de beskriver en egen upplevelse som kan kopplas till temat i boken de läst.
Fördjupningsuppgift
Elever som vill fördjupa sina kunskaper kan få i uppdrag att läsa en annan bok av Anna Nutti Wiands och göra en jämförelse mellan de två böckerna. De kan skriva en reflektion där de analyserar skillnader och likheter i teman, karaktärer och berättarteknik.
Förslag för nästa lektion
Tema: Utforska teman i Anna Nutti Wiands barnböcker.
Nästa lektion kan handla om att jämföra olika teman i böckerna, som vänskap, natur eller kultur. I denna lektion kan eleverna arbeta i grupper för att utforska och presentera sina insikter om hur dessa teman uttrycks i olika böcker. Detta ger en djupare förståelse för författarens budskap och ökar deras analysförmåga.
Förberedelser
– Välj ut en eller flera böcker av Anna Nutti Wiands att läsa.
– Förbered material för den kreativa aktiviteten (papper, färger, pennor).
– Skapa en lista med diskussionsfrågor kopplade till boken och dess innehåll.