Lektionsplanering
Årskurs: Förskolan
Ämne: Svenska
Tema: “Bockarna Bruse”
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att arbeta med berättande texter, särskilt sagor. Eleverna får möjlighet att utforska och diskutera sagans struktur, karaktärer och budskap, vilket bidrar till att utveckla deras språkliga och narrativa färdigheter.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna berätta om innehållet i olika berättande texter och ge exempel på karaktärer och händelser. De ska även kunna delta i samtal om textens innehåll på ett enkelt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till sagan “Bockarna Bruse” (10 min)
– Presentera sagan “Bockarna Bruse” för eleverna med hjälp av en bilderbok eller en animerad film.
– Diskutera karaktärerna: de tre bockarna och trollet. Fråga eleverna vad de tror om dem.
– Ställ frågor om vad som händer i berättelsen och vad de tror kommer att hända härnäst.
Fördjupning i karaktärerna (15 min)
– Dela upp klassen i mindre grupper och be dem diskutera de olika bockarna och trollet.
– Varje grupp får rita en bild av sin favoritkaraktär och skriva tre meningar om dem.
– Samla hela klassen och låt varje grupp presentera sin karaktär.
Samtal om sagans budskap (15 min)
– Initiera en diskussion där eleverna får reflektera över vad de tror att budskapet i sagan är.
– Fråga eleverna om de kan tänka på situationer i deras liv där de har varit modiga eller hjälpt varandra, liknande bockarna.
– Använd post-it-lappar för eleverna att skriva sina tankar och fästa dem på en gemensam “tanketavla”.
Avslutande aktivitet genom dramatisering (10 min)
– Låt eleverna välja en del av sagan som de vill dramatisera.
– Ge dem tid att förbereda sig och visa sin dramatisering för hela klassen.
– Avsluta med en gemensam reflektion kring hur det kändes att spela rollerna.
Aktivitet
Eleverna får skapa sina egna versioner av “Bockarna Bruse”. De kan rita eller skapa collage av sina egna bockar och troll, och skriva en kort berättelse om vad som händer med deras karaktärer. Detta kopplar till lektionens tema genom att de får möjlighet att utvidga berättelsen och använda sin fantasi.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
– Vilka är de tre bockarna i sagan?
– Svar: De tre bockarna heter Lilla Bocken Bruse, Mellanbocken Bruse och Stora Bocken Bruse.
– Vem är antagonisten i sagan?
– Svar: Trollet.
– Vad gör bockarna för att övervinna trollet?
– Svar: De samarbetar och lockar trollet på olika sätt.
– Vilken känsla tror du bockarna har när de ska gå över bron?
– Svar: De kan känna sig rädda men också modiga.
– Lärde du dig något nytt om vänskap genom sagan?
– Svar: Ja, att man kan hjälpas åt i svåra situationer.
Hemläxa
Eleverna får i uppgift att hemma berätta sin egen saga för någon i familjen, gärna med en introduktion till fantasikaraktärer, som kan likna bockarna. Berättelsen ska vara minst 100 ord lång.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna skapa en egen saga med ett liknande tema som “Bockarna Bruse”. De ska inkludera tre olika karaktärer och en konflikt som behöver lösas. Skrivningen ska fokusera på berättelsens struktur och tydliga karaktärsbeskrivningar.
Förslag för nästa lektion
Temat “Berättelser från det verkliga livet”
I nästa lektion kan vi fokusera på verkliga berättelser och erfarenheter. Eleverna ska få dela med sig av egna upplevelser som kan liknas vid sagans teman, såsom mod, vänskap och att övervinna hinder. Denna lektion ska innehålla berättande och lyssnande, vilket är viktigt för att bygga deras språkliga färdigheter och förmåga att kommunicera. Lektionen kommer att knytas till kunskapskravet att kunna berätta och delta i samtal om berättelser och erfarenheter.
Förberedelser
– Förbered bilder eller en animerad film av “Bockarna Bruse”.
– Samla material för att rita och skapa collage.
– Skapa en tanketavla där eleverna kan fästa sina post-it-lappar med tankar och reflektioner.