En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Förskoleklass. Svenska – Läsinlärning och sagor

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass

Ämne: Svenska

Tema: Läsinlärning och sagor

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Under denna lektion kommer vi att arbeta med att läsa och återberätta sagor, vilket ingår i det centrala innehållet för svenska i förskoleklass. Eleverna får möjlighet att utveckla sin förmåga att förstå och återberätta berättelser samt att samtala om innehåll och teman i sagor.

Kunskapskrav

Eleven deltar i samtal kring texter och kan återberätta innehållet i välkända sagor.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till sagor (15 min)

– Berätta för eleverna vad en saga är och vilka kännetecken som finns, såsom fantasi, hjälte, och oftast en moral.
– Läs högt från en klassisk saga, exempelvis “Rödluvan”, och beskriv handlingen under läsningen.
– Ställ frågor till eleverna under läsningen för att hålla dem engagerade och reflekterande.

Diskutera sagans teman (10 min)

– Efter läsningen, fråga eleverna vad de tyckte om sagan och vad de tror att moralen i berättelsen är.
– Bjud in eleverna att dela med sig av egna tankar och känslor kring berättelsen.
– Diskutera teman som vänskap, mod och klokhet och hur de kan kopplas till elevernas egna liv.

Återberätta sagan (15 min)

– Dela in eleverna i små grupper och ge dem i uppgift att tillsammans återberätta sagan i egna ord.
– Ge exempel på hur man kan strukturera en berättelse: början, mitt och slut.
– Låt varje grupp presentera sin återberättelse för klassen.

Avslutande samtal (10 min)

– Samla klassen för att diskutera vad de lärt sig om sagor under lektionen.
– Fråga eleverna om det finns några sagor de skulle vilja läsa mer om eller känna till.
– Betona vikten av berättelser och läsande för att lära sig om världen.

Aktivitet

Som aktivitet kan eleverna skapa egna bilder till en saga. I grupper kan de välja en saga de tycker om och rita en bild som representerar en viktig scen i berättelsen. Detta hjälper dem att sätta sina tankar och känslor på papper.

Beräknad tidsåtgång: 10 minuter

Exit-ticket

– Vad kännetecknar en saga?
Svar: Fantastiska element, hjälte, och ofta en moral.
– Vilken saga läste vi idag?
Svar: Rödluvan.
– Vad hände i början av sagan?
Svar: Rödluvan gick till mormor för att ge henne mat.
– Vad lär vi oss av sagan?
Svar: Att alltid vara försiktig och lyssna på råden från sina föräldrar.
– Vilket var ditt favoritmoment i sagan?
Svar: Elevernas egna svar.

Hemläxa

Föreslå att eleverna ska berätta en saga för en familjemedlem eller vän. De kan även rita en bild kopplad till sagan de berättar.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppgift att skriva en enkel egen saga med minst tre meningar. De uppmanas att inkludera en hjälte, ett problem och en lösning. Syftet med denna uppgift är att uppvisa deras förståelse för berättelsens struktur och kreativitet.

Förslag för nästa lektion

Tema: Skapa egna sagor

I nästa lektion kan vi fokusera på att skapa egna sagor, där eleverna får använda sin fantasi för att skriva och illustrera en berättelse. Lektionen bör behandla hur man bygger en berättelse och vad som gör en berättelse intressant. Kunskapskravet “återberätta innehållet i välkända sagor” och övergången till att skapa egna berättelser knyter an till elevernas fortsatta utveckling i läsförståelse och skapande.

Förberedelser

– Välj ut två eller tre sagor att läsa högt.
– Förbered materialen för ritning (papper, pennor, färger).
– Gör en plan för hur grupperna ska organiseras för återberättande och presentation.